Har jeg et rusproblem?

Jeg er en gutt som nylig har fylt 18 år. Folk sier til meg at jeg har et rusproblem, men føler selv at jeg ikke har det. Jeg har vanskeligheter med å kalle noen narkoman med mindre de er helt avmagrete og alt av pengene deres går til dop. Røkte hasj daglig i litt over 3 år, men det har jeg ikke rørt på en stund. Nå tar jeg amfetamin ca 1-2 ganger i måneden, tar ganske så mange blåvalium, rivotril etc (alt av benzodiazepiner) og blander det med alkohol i helgene. Jeg tar en sjelden gang ecstasy og det hender jeg tar kokain. Har også prøvd andre stoffer som løsemidler i mine ygre dager, råopium, salvia divinorum, flein og poppers av alle ting. Jeg klarer ikke en helg uten "å ta noe" og dette bekymrer meg litt. Hva synes dere? Har jeg et rusproblem? Og i tilfelle et såpass stort rusproblem som kan føre til at livet mitt går rett i dass hvis det fortsetter. Føler at livet er så kjedelig at man må ty til stimulanter.

Gutt, 18 år fra Vestfold.
Det høres ut som du har prøvd det meste av rusmidler.Og dersom det er slik du beskriver, at du ikke klarer en helg uten rusmidler og at livet er så kjedlig at du må ty til stimulanter, har du nok et problem. Mye av de stoffene du bruker er også vanedannende, og det betyr at du kanskje må øke dosen etterhvert for å få samme rusvirkning som da du begynte med stoffet.Så jo før du klarer å bryte dine rusvaner, jo lettere blir det for deg å ta kontroll over livet ditt og forhindrer at det "går rett i dass", som du selv skriver. Din definisjon av en rusmisbruker er nok noe snever, for de fleste rusmisbrukere ser nok ut som vanlige folk uten ytre tegn på misbruk. Dersom du ønsker hjelp til å bryte dine rusvaner, eller uvaner, kan du kontakte fastlege eller ruskonsulent på sosialkontoret for videre henvisning til f.eks.ruspoliklinikk.Du kan også ringe RUStelefonen 08588, hvis du ønsker å snakke om dette med en erfaren veileder.