Drikker min far for mye?

Hei. Dette gjelder min far på 63 år. Etter at moren min døde i vinter har alkoholkonsumet hans økt. De pleide ofte å ta seg et glass vin om kvelden når hun levde. Det var hun som var den tilbakeholdne når det gjaldt alkohol, så det er naturlig at han drikker mer nå som hun er død.
Han drikker hver dag nesten, vanligvis mellom en halv, og halvannen flaske med rødvin. Han drikker også fra tid til annen et lite glass jaegermeister, sjelden mer enn 4 cl. Til sammen 0,7l jaegermeister den siste måneden. Det er åpenbart at noe av alkoholbruken skyldes sorg, men jeg vil også si at det er "kos" for han med et glass rødvin om kvelden, slik det også var når moren min levde. Han har aldri unlatt å gå på jobb, eller droppet andre gjøremål som følge av alkoholbruken. Han drikker kun på kveldene. Han har sjelden nedsatt koordinasjon fordi han har drukket, men jeg kan ofte høre det på stemmen hans.
Jeg er ikke bekymret for alkoholbruken hans slik den er nå, men jeg er redd for at den skal øke. Jeg er den eneste av barna hans som bor hjemme nå, da jeg har fri fra skolen i sommerferien, ellers bor jeg utenbys. Er alkoholkonsumet hans for høyt? Bør jeg eller noen av mine eldre søsken ta dette opp med han? osv. Jeg har aldri snakket med han om dette, og synes det vil være ubehagelig å ta det opp med han, men jeg føler at det er jeg som må gjøre det siden det er jeg som observert alkoholvanene hans. Håper dere kan gi noen tips Hilsen bekymret sønn

Mann, 22 år fra Buskerud
Det er ofte vanskelig å ta opp tema som ikke er blitt pratet om før, og særlig kan det gjelde alkoholproblematikk i nær familie. I og med at alkohol er vanlig og legalt kan det være vanskelig både for pårørende og den det gjelder å vite med sikkerhet når man overskrider grensen. Det du beskriver er relativt store mengder med alkohol. Folkehelseinstituttet sier i denne sammenheng: "Gjentatt og stort alkoholinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, hjerneslag, enkelte former for kreft og leversykdom. Risikoen for skader på en rekke indre organer er økt ved daglig inntak av tre alkoholenheter, for eksempel 3 små glass vin hver dag. Inntak tilsvarende ett til to små glass vin per dag, øker risikoen for enkelte kreftformer hos henholdsvis kvinner og menn, iflg en internasjonal rapport fra høsten 2007." Hvis dette forbruket pågår over tid, kan det gå ut over den fysiske helsen, og blant annet ta skade på leveren. Det kan også gå over til avhengiget. DSM-IV er et diagnose system som sier noe om avhengighet av rusmidler. Legger ved en link til ung.no sine sider der du kan lese mer om det.
Kanskje du kan si at synes det er vanskelig å ta opp dette angående drikking av alkohol med han, men at dette er noe du tenker mye på og at det bekymrer deg. Kanskje du kan fortelle han hvorfor du tenker at han drikker for mye, hvorfor du er bekymret, så kan du spørre han hva han tenker selv. Så kan du jo se hvor samtalen bærer. Det kan også være en god ide, som du selv nevner, å prate med dine eldre brødre om det. Ikke minst for din egen del, men hvis du opplever at det kunne vært bra for din far sin del også å prate med dine eldre søsken, er jo også det positivt. Ring oss gjerne hvis du har behov for å prate med noen. Du kan lese mer om alkohol her.