Tvangsinnleggelse

Hei. Moren min har vert alkoholiker i 14 år. Det har vert veldig opp og ned disse 14 årene, men hun har aldri innrømmet selv at hun har ett problem. Det siste halve året nå har vært utrolig hardt. Hun begynte å drikke og drakk mer og mer. Nå har det kommet til et stadie der hun ikke stopper i det hele tatt. Hun kan ikke ta vare på seg selv og trenger hjelp til alt. Husker lite og detter og slår seg mye. Det er stor belasting for meg og min familie. Hun truer med ting, som gjelder livet hennes, at hun gjerne vill ta livet av seg selv osv. Jeg har hørt at man ikke kan ta en person med tvang, med mindre det er skade for personer rundt eller den selv. Så jeg lurte på om det finnes noen tiltak for å få henne inn på ett behandlingsenter, der hun kan bli tatt med tvang? Finnes det noen som helst mulighet for å slippe den belastingen vi får uten at hun må inrømme problemet sitt selv, eller samtykke i at hun skal på et behandlingssenter? Er det noe form for tiltak som kan gjøres?

Jente, 19 år fra Rogaland
Dersom din mor ikke erkjenner at hun har et problem, og hvis hun stort sett klarer seg selv, er det vanskelig å få henne tvangsinnlagt. Ønsker din mor hjelp, kan hun ta kontakt med sin fastlegen for henvisning til rusbehandling. Det finnes en rekke behandlingssteder, og du kan f.eks gå inn på Frittsykehusvalg.no og se hva som finnes av tilbud i området der dere bor. Dersom du tror hun går med selvmordstanker, kan du ringe telefon 04005, som er en telefontjeneste drevet av Stavanger kommune. Her kan du få støtte og veiledning om hva du/dere kan gjøre. Det finnes dessuten et pårørendesenter, du kan kontakte. Bor du i Stavanger, kan du også lage timeavtaler med dem for din egen del. AL-ANON / alateen kan gi håp og hjelp til barn og familie til alkoholikere. Du kan ringe dem på telefon 51 62 94 51. Veiledningssenteret for pårørende i Sandnes kan du også kontakte for råd og veiledning. De kan nås på telefon 51 66 42 02.