hva skal jeg gjøre?

vinflaske og -glassJeg drikker meg beruset minst engang pr uke, får blackout etter 7 – 8 enheter. Noen ganger kan jeg være ordentlig «dritings» Har drukket i helgene fra jeg var ungdom. I uka kan jeg av og til ta 2 til fire enheter. Greier jobben men har hatt dager hvor jeg har tatt meg fri noen timer. Ønsker egenlig å slutte med dette livet.

Mann, 57 år fra Finnmark
Hvis du ønsker hjelp fra det offentlige, trenger du en henvisning fra legen din eller fra en ruskonsulent fra NAV. Da kan du enten søke om poliklinisk behandling eller innleggelse.Du finner mer informasjon om dette på sidene til Fritt Sykehusvalg, eller på dere pasienttelefon 800 41 004.
Eller det går også an å ta kontakt med Anonyme Alkoholikere (AA). AA er et fellesskap av kvinner og menn som deler sin erfaring, styrke og håp med hverandre for at de kan løse sitt felles problem og hjelpe andre å friskne til fra alkoholisme.
Den eneste betingelse for medlemskap, er et ønske om å slutte å drikke. Det er ingen avgifter eller kontingenter for AA medlemskap. AA er selvhjulpne gjennom egne bidrag. AA er ikke knyttet til noen sekt, trossamfunn, politisk parti, organisasjon eller institusjon. AA ønsker ikke å ta stilling i noe stridsspørsmål, hverken støtter eller motarbeider noen sak. Her er en oversikt over deres møter. Du trenger ingen henvisning, det koster ingen ting, og det er bare å møte opp.
Sjekk og så ut siden rushjelp.no. Dette er en internettside med tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett.