Røyke hasj i utlandet

paragraf_litenHvis en blir stoppet i tollen på Gardermoen etter hundemarkering p.g.a lukt i klærene og inrømmer å ha røyket i Amsterdam er dette straffbart ? Har selvfølgelig ikke med noe ulovlig men inrømmer altså bruk i Amstardam.

Mann, 39 år fra Oppland
Du vil ikke straffes for dette. Handlinger foretatt i Nederland, rammes av nederlandsk lov, ikke norsk. Norske tollere følger den Norske lovgivningen når det gjelder innførsel av ulovlige varer. Hvis de ikke har funnet noe på deg deg vil de ikke forfølge saken. Det eneste man ev. kan straffes for, er hvis du fortsatt er ruset når du ankommer Norge (i og med at det er ulovlig å være ruset på hasj i Norge). Men dette er svært lite sannsynlig at du vil straffes for.