Hva kan jeg gjøre om noen ikke vil innse at de har et alkoholproblem?

Kort fortalt: kjæresten min sin nevø har alkoholproblem. Dette går veldig mye ut over kjæresten min, da han tenker mye på det. Vi har prøvd alt vi kan, både i samråd med moren hans, tantene og besteforeldrene hans å få han til å innse at han har et problem, men han lever bare i samme «sus» som han alltid har gjort. Er det noe vi kan gjøre for at det skal gå opp for han? eventuelt for å få han til å få hjelp?

Kvinne, 19 år fra Troms
Det du beskriver er en kjent og vanskelig problemstilling; Hvordan få noen til å forstå at de har et problem? Det finnes ikke noe standardsvar på dette, vi er alle forskjellige og reagerer forskjellig på impulser og påvirkning fra omgivelsene våre. Rent generelt kan vi si at det å vise sin bekymring på en måte som ikke kan tolkes anklagende kan være en innfallsport til dialog. Dersom han skal få hjelp fra det offentlige i form av behandling må han selv ønske det og være motivert. Dette kan være en lang vei å gå hvis han ikke anser sitt forhold til alkohol som noe problem. Hvis dere ønsker å konfrontere han med alkoholvanene hans kan vi gi følgende tips;
• Vær rolig når dere snakker med ham, og ikke vær urimelig.
• Spør ham om hans alkoholbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik dere har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg/vi» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg/vi opplever at jeg/vi blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg/oss bekymret/sint/frustrert…»
• Hold dere til saken, nemlig hans alkoholbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans alkoholbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser.
Hva hvis han ikke vil innse at han har et problem?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere ham ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke drikk sammen med ham.
• Ikke ta over ansvaret for hans plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for ham.
• Ikke nekt ham grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham heller ikke penger til det).
Det kan også være dere trenger hjelp til å takle situasjon. Det kan være nyttig å snakke med noen om hvordan dere skal forholde dere til en slik situasjon, og få råd og veiledning. Ved å snakke med andre om det kan det også bli lettere å eventuelt ta en avgjørelse om hva som er best å gjøre. Ring oss gjerne på tlf 08588, vi er åpne mellom 11 og 19 hver dag. Dere kan f.eks kontakte Veiledningssenteret i Nord-Norge på tlf  784 40 810. Åpningstider er: tirsdag, onsdag og torsdag 09.00 – 14.00.  Der kan dere også gjøre avtale om veiledning utenom de oppsatte tidspunktene.