Kyssesyken

vinflaske og -glassHei! Jeg er en jente på 16 år som trener aktivt fotball. Jeg har hatt noen perioder hvor jeg har følt meg utrolig slapp og har måttet sove kjempe masse. Det har ikke vært ofte, men det har vært ca vært halve år de to siste årene. Ved skolestart i år ble jeg sliten igjen. Jeg sov hver dag etter skolen, men dro på treninger og kamper (det har vært et veldig tøft program denne høsten). Så jeg tok det ikke akkurat med ro! I tillegg har jeg drukket mer alkohol enn jeg noen gang har gjort før, denne høsten. Jeg har ikke vært den som har drukket mest, men jeg har drukket en del likevel. Vi dro ikke til legen i og med at de ikke har funnet ut noe før. Etter høstferien ble problemene mine mye verre. I tillegg til den forferdelige slapp- og trøttheten, har jeg hatt raske temperaturendringer, altså når jeg fryser tar jeg på en varm genser, for så å bli plutselig varm og begynne å svette.  Jeg har hatt en intens hodepine som jeg aldri har hatt før, de to sistnevnte har utløst seg hvertfall ved frustrasjon eller anstrengelser. Jeg har hatt søvnproblemer, humørsvigninger (fort irritert, lei meg, sint, osv), depresjon, føler meg svimmel (besvimte idag), kvalme, diaré, metthetsfølelse, og samtidig følt meg oppblåst, som om jeg ikke har plass til mer mat. Har mistet matlyst og sexuelle lyster.  Jeg har hatt vondt i nakke og rygg. I tillegg har jeg konsentrasjonsproblemer, jeg orker ikke tanken på å gjøre noe skolearbeid, selv om jeg til vanlig er en flittig skoleelev. Og trening har jeg ikke drevet med etter høstferien, pga brukket benet (da fikk jeg beskjed om å ta paracet). Jeg var hos legen i forrige uke og tok masse prøver, legen trodde det var kyssesyken. Idag fikk jeg bekreftet at jeg har hatt kyssesyken i ca tre måneder. Altså siden skolestart. Han sa jeg hadde normale leververdier igjen, men jeg fortalte ikke om alkoholen jeg har drukket.  Mitt spørsmål er om det er større sjanse for at jeg utvikler kreft, ME eller en annen sykdom? I og med at jeg ikke tok det med ro i tillegg til å drikke masse alkohol, som er to ting man absolutt ikke skal gjøre under kyssesyken (jeg tok også paracet og pinex forte i stedet for ibux). For jeg føler meg ikke bra igjen enda, og dette er et stort problem for meg både sosialt, akademisk og treningsmessig.  På forhånd takk, hilsen en som gjerne vil bli frisk igjen.

Kvinne, 16 år fra Akershus
Takk for ditt innlegg, det høres virkelig ut som du har hatt en tøff periode. Du nevner ikke hvor mye du har drukket i høst, så vi er nødt til å svare generelt – og kanskje litt ut av det blå. Det er lite trolig at du har drukket nok til å risikere kreft, ME eller en annen sykdom. Dine blodprøver viser at du har normale leververdier. Både alkohol og paracetamol kan være skadelig, men det skal ganske mye til for å få alvorlige skader.
Slik vi leser ditt innlegg, er det høyst sannsynlig kyssesyken som er årsak til symptomene dine. Men det er klart at alkohol ikke gjør tilstanden noe bedre, og det kan være lurt å være forsiktig. Dette er både på grunn av kyssesyken og fordi det aldri er lurt å ruse seg når man har andre problemer å stri med.