Hasjlukt

hasjSlutta å røyke hasj for noen mnd siden pga jeg skal inn i militæret i januar. Har kjøpt nye klær osv, men jeg lurer på om en narkohund kan lukte hasj av jakka mi som jeg har brukt når jeg røyka men det er vel ca 6 mnd sia. Kan lukta sitte så lenge igjen i jakka?

Mann, 19 år fra Telemark
Lukta av hasj sitter igjen i klær, hud og hår, og en narkotikahund kan spore dette lenge etter at stoffet er brukt, ofte flere uker etterpå. Uansett om du har brukt hasj eller ikke er markering av narkohund i ettertid ikke bevis for bruk. (Du kan f.eks. ha vært på en fest hvor noen brukte hasj/cannabis, og fått det på deg uten å vite det.) Men ved markering kan det bli tatt en urinprøve og/eller spyttprøve av deg. Hvis det er «noen mnd» siden du røyket cannabis sist, vil prøvene høyst sannsynlig være negative nå. MERK: Litt avhengig av grenen du skal inn i i det militæret, kan de også velge å ta en hårprøve av deg. Hårprøve gjør det mulig å spore bruk av cannabis flere år tilbake og er avhengig av hårlengden din. Hvis du har lyst til å lese mer om håranalyse kan du klikke her.