Blackout

vinflaske og -glassJeg hadde en samboer som ble beskyldt for kikking på nabodamer om kvelden og natten. Dette hadde pågått i over tre år påsto de…..min x-samboer nekter, men innrømmer at han har drukket tett og mye i denne perioden. Hver kveld, og gjerne nesten en hel flaske sprit. Mitt spørsmål er: kan han ha hatt blackout, og faktisk stått og sett på disse damene, uten og huske???

Kvinne, 55 år fra Buskerud
Ja, det er nok mulig at han har stått og kikket på disse damene uten å huske det. Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man klar over hva som skjer. Du kan sammenlikne det med en datamaskin. «Arbeidsminnet» i hjernen virker, men opplevelsene lagres ikke på hjernens «harddisk.»
Et annet spørsmål er jo om din x-samboer snakker sant, eller om nabodamene snakker sant. Det er umulig for oss å vite.