Urinprøve og alkohol

Jeg driver og tar urinprøve 2 ganger i uka.Hvor lenge synes alkohol på urinprøvene ?Folk sier så forskjellig,alt fra 24 timer til 80 timer.Hva er sant ?

Kvinne, 39 år fra Telemark
Man pleier så og si aldri ta urinprøver når det gjelder alkohol, man tar normalt blodprøver for å finne ut hvor høy promille man har. Men det  finnes en analyse som kan påvise et nedbrytningsprodukt av alkohol fra leveren i urinen. En liten andel av inntatt etanol vil ”;glukuronideres”; i lever og skilles ut i urinen. Etter inntak av 2-3 alkoholenheter, kan Etylglukuronid (navnet på stoffet som påvises) påvises i urin i 15-25 timer etter at etanolen er eliminert fra blodet. Større inntak kan påvises i inntil 3 døgn.