Hasj og vrangforestillinger

cannabisHei! Jeg er ei jente på 18 år som har fått problemer mens og etter jeg at røyka hasj. Jeg røyka vell jevnlig i 1 år. Til slutt endte det med at når jeg satt å røyka med vennene mine ble jeg kjempe redd. Jeg trodde alle var en «pakt» som ville meg vondt, som at di lata som di var vennene mine men var ute etter å drite meg ut osv.Alt di sa kobla jeg til negative ting og dette har skjedd flere ganger. Jeg ble kjempe redd, hjertet dunka kjempe fort og jeg skalv og svetta. Det varte ca i en halvtime. Hvis ikke mer. Så kobla jeg masse andre ting med jobben og folk jeg nesten ikke kjenner til at dem var imot meg. Men egentlig så var det ingen som ville det. Det tok lang tid før jeg stolte på vennene mine når di sa det ikke var sånn.. Det jeg lurer på er hvorfor skjedde det? Jeg har også hatt en vanskelig oppvekst med foreldre som er rusmissbrukere og det kan jo være derfor jeg tror sånn om andre. Men i ettertid tenker jeg fortsatt rart, og tror ting på gata er et tegn til meg fra verden på en måte.. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg tenker sånn ennå? Jeg har også vært i en lang periode hvor jeg har vært deprimert og sliter også med angst for å gå i kassa og føler at hver gang jeg snakker må jeg endre det jeg har skrivd for det ble så teit osv… Jeg skjønner ikke hva som har skjedd og om jeg noen gang blir kvitt det, eller om hjernen min har blitt endra iforhold til rusen.. Håper på svar!

Kvinne, 18 år fra Vestfold
Mange får en del ubehagelige reaksjoner både kroppslig og psykisk ved bruk av hasj. Dette kalles gjerne «hasjnoia» og det er ikke unormalt å få denne raksjonen. Egentlig er det jo greit å reagere på denne måten, for det stanser i de fleste tilfeller videre bruk og hindrer faren for avhengighet. Det vil jo her være snakk om en form for forgiftning hvor reaksjonen er den du har opplevd. Her kan du laste ned vår Brosjyre om cannabis.
Hvis det er slik at de psykiske forandringene du nevner som du opplever problematisk for å takle hverdagen på en normal måte, og at dine problemer ikke er av en forbigående karakter, bør du kanskje be om en time med din fastlege. Din fastlege vil om nødvendig kunne gi deg en henvisning til spesialisthelsetjenesten for en mer inngående utredning.