Hva skal jeg gjøre

bestevenninne som drikker hver dag, tar deprisjonstabeletter og sterke beroligende. Hun har en sønn på ett år, hun bor sammen med barnefaren, men det e mye krangling mellom de.. Har tatt opp med hun at hun burde få orden på livet sitt, e vet hun drikke mye, gjemmer seg bort, kommer med dårlige unnskyldninger, i dag sa e klart ifra at hun e alkoholiker og går på sterk medisin, e sa at hun måtte få hjelp nu, ellers kan det gå galt og hun mister ungen, e lovet å hjelpe henne, men kem skal e kontakte og ka skal e gjøre? E lovet å ikke kontakte barnevernet.. hun e min beste venninne og i slekt.

Kvinne, 36 år fra Nordland
Vi forstår at det er en vanskelig situasjon å være i for deg.  Du er med god grunn bekymret for venninnen din, og vet ikke hvordan du kan hjelpe henne. Det er kjempefint at du vil hjelpe, men her er det to personer som er involvert, din venninne og hennes barn. Kanskje må du ta et valg om hvem det er mest viktig å ta hensyn til. Du skriver at du har lovet og ikke si fra til barnevernet, er det fordi din venninne er redd for å miste omsorgen for barnet sitt? I så fall skal dere vite at barnevernet ikke har som mål å skille mor og barn, tvert i mot jobber de for å kunne styrke foreldre slik at de blir bedre i stand til å ivareta barna sine. Og hvis det er slik at din venninne har så store problemer at omsorgsovertakelse blir vurdert er det kanskje til barnets beste? En annen ting er at selv om du lovet at du skal hjelpe henne, trenger hun nok også profesjonell hjelp. Med så store problemer som hun har med både rus og psykiske problemer trenger hun nok mer en gode råd fra venner. Venninnen din bør kontakte legen sin og be om henvisning til spesialisthelsetjenesten som er ansvarlig for behandling av rusmiddelmisbruk. Du kan jo tilby deg å følge henne hvis hun synes det er vanskelig å gå alene. Hvis du fortsatt er usikker på hva du skal gjøre og trenger noen å prate med er du velkommen til å ringe oss anonymt. Vi har åpent hver dag mellom 11-19.