Hvordan hjelpe mor med å slutte med rus?

Hei. Jeg har en mor som har vært rusmissbruker i mange mange år. Hun har tidligere vært innlagt mange ganger. men vær gang ho slipper ut, havner ho blandt feil mennesker å starter på nytt. Tidligere drev hun bare med piller, men nå er det gått til amfetamin osv. Jeg prøver hele tiden å si hun trengerhjelp osv selvom hun ikke innrømmer selv at hun trenger det. Hatt opptil flere hjerteinnfarkt osv da dette har tatt på kroppen hennes. vær gang jeg sier hun trenger hjelp, så sier ho bare at det kunn er meg hun klarer å snakke med. Så jeg trenger da hjelp og råd til hvordan jeg skal gå frem og eventuelt ting jeg kan gjøre for å hjelpe.

Kvinne, 23 år fra Østfold
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg og at du føler at du trenger litt rådgivning. Først og fremst tenker vi at din mor legger en tung byrde på deg når hun sier at du er den eneste hun kan snakke med. Slik vi ser det kan dette virke ødeleggende på forholdet deres, du skal tross alt være datter og ikke behandler. Det beste er hvis hun er villig til å oppsøke profesjonell hjelp. Da kan du kanskje tilby deg å følge henne til legen slik at hun kan få en henvisning til spesialisthelsetjenesten som kan gi henne tilbud om behandling.
Husk også på at du ikke har ansvar for at moren din slutter å ruse seg. Hun er et voksent menneske som må ta ansvar for egne avgjørelser og handlinger. Hvis du føler at du trenger å prate med noen om dette er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19, eller chatte med oss hverdager mellom 14-17. Du kan også kontakte barsnakk som er en organisasjon for barn av rusmisbrukere. Mange føler at det å snakke med noen som har vært gjennom det samme som dem kan være til god hjelp.