Hvordan kan jeg hjelpe?

Ei venninne av meg har hatt en tøff fortid, vært innenfor barnevernet lenge i og med at begge foreldrene døde i en ulykke da hun var liten og siden faren var med i hells angels har hun siden fødselen av vært i nærheten av narkotika. Nå har hun prøvd det meste, men for det meste går det i speed og hasj. Det har forverret seg etter at det vart slutt med kjæresten. Det er sjeldent jeg kan snakke med henne utenom at hun er beruset eller rett og slett dopet ned. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Hun er en god venn, men vet ikke om jeg selv takler å være med henne hvis hun fortsetter. Håper det ikke skjer, siden jeg vil ikke miste henne som en venn, siden hun er god å ha hvis man trenger det.

Kvinne, 18 år fra Sør-Trøndelag
Vi skjønner at dette er vanskelig for deg.  Du er, med god grunn, bekymret for venninnen din og vet ikke hvordan du kan hjelpe henne. Vi tenker at i en slik situasjon bør hjelpen først og fremst bør komme fra noen profesjonelle. Det er kjempefint at du vil hjelpe, men utover det å være en god venninne som hun kan snakke med er det er ikkeså mye du kan gjøre. Det er heller ikke ditt ansvar at hun får det bedre. Det må noen med god kjennskap til ungdom, narkotika og avhengighet ta seg av. Men for at din venninne skal få den hjelpen hun trenger må noen få vite hva hun driver med, og kanskje litt om hvor alvorlig det er i ferd med å bli. Det er mange du kan snakke med som kan veilede deg om hvilke hjelpetiltak som finnes der dere bor. Det kan for eksempel være helsesøster eller rådgiver på skolen, helsestasjon for ungdom eller utekontakt der du bor. Hvis du ikke vil snakke med noen du kjenner om det er du velkommen til å ringe oss anonymt. Vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.