Lyrica

Hei! Leste her for ikke så lenge siden at dere skrev at Lyrica ikke er i standardrepetoaret for urinprøver. Nå snakker jeg altså om slike urinprøver som leveres på farmakologisk avdeling. Jeg har gått på slike urinprøver i ett år. Har bedt om å få utskrift av resultatene ganske ofte, og jeg oppdaget i februar at de fikk ny teknologi som lar de teste for flere rusmidler mer effektivt og billigere. Så, JO, Lyrica blir testet i standardrepetoaret nå, spesielt på st. Olavs hospital.

Mann, 20 år fra Sør-Trøndelag
Du har helt rett. Pregabalin inngår nå i standardrdpakken på farmakologisk avdeling ved St. Olav. Grunnen til at vi skrev at Lyrica ikke er i standardrepetoaret for urinprøver, kan være flere: 1) Pregabalin er nylig har kommet inn på lista (februar-mars, sa de selv). Svaret du refererer til kan godt være fra før den tid. 2) Vi kan ha fått opplysningene våre fra et annet sted enn St. Olav. Så vidt vi har funnet ut, er det nemlig bare der det inngår i standardpakka.
Men pregabalin inngår ikke i standardpakken ved alle laboratorier. Vi snakket med Fürst i Oslo. Der inngår det ikke i standardpakke, og de analyserer heller ikke for det hvis rekvirenten har bedt spesifikt om det. Fürst sender da prøven til St. Olav for analyse. Det er altså forskjeller mellom laboratoriene, og farmakologisk avdeling ved St. Olav er definitivt helt i front når det gjelder denne typen analyser.
Takk for opplysningen, vi legger oss det på minnet!