Er vannpipe og frukttobakk lovlig i Norge?

shishaHei! Jeg har prøvd å søke om dette på nettet, men får opp veldig ulike svar. Er det lovlig å ta med seg vannpipe, kull og frukttobakk uten nikotin hjem fra utlandet? Har bodd i USA en stund og nå skal jeg tilbake til Norge og har dermed lyst til å ta med dette. Takk for svar!

Kvinne, 21 år fra Akershus
Du kan ta med deg vannpipen og kull, men ikke frukttobakken. Frukttobakk til vannpipe (shisha/hookah) blir rammet av Forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter§ 2: «Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter». Så vidt oss bekjent inneholder de aller fleste såkalte frukttobakker man bruker til vannpiper både tobakk og nikotin. Det vil si at produktet er både ulovlig å selge i Norge og å ha med seg inn i landet. Det kan virke litt rart at det er tillatt med pipe når tobakken er forbudt. Vi antar at grunnen til det er at pipen alene ikke er skadelig og derfor heller ikke forbudt.