Ruset på Paralgin Forte?

benzodiazepinerJeg har et spørsmål ang. Paralgin. Jeg kom på besøk hos en venninne her om dagen, og jeg merket at det var noe som ikke stemte. Til slutt sa hu at hu hadde tatt 4-5 Paralgin tabletter. Jeg ble sykt forbanna, og hu hadde problemer med å snakke. Øya hennes var helt på tur og hun var ganske hissig. Når jeg spurte henne dagen etter så sa hu at hu hadde tatt en pille, men kom etterhvert frem til at det var tre. I mine øyne så var hu så rusa at det må ha vært mer enn tre tabletter. Det var som å snakke til en ganske full person. Merka med engang at det var noe. Så mitt spørsmål er hvor mange må man ta for å få en sånn rus av de pillene? Og kan hu bli avhengig? Jeg har sagt at grensa mi er nådd, men vil gjerne hjelpe hu til å få hjelp. Jeg aner ikke om hu har gjort dette før, men det er noe som sier meg at hu har det.

Kvinne, 19 år fra Buskerud
Hvor mye man må ta av et bestemt rusmiddel for å få en rus, avhenger av styrken på rusmiddelet/medikamentet og varierer fra person til person. Paralgin Forte inneholder virkestoffene kodein og paracetamol. Kodein er et stoff som finnes i Opiumsvalmuen, og er beslektet med morfin. Dette er et stoff som kan gi rus, og som dessuten kan føre til at man blir avhengig om man bruker dette over tid. Om hun tok 3-5 paralgin forte samtidig, er det absolutt mulig å få en rusvirkning av dette. Typiske tegn er døsighet og små pupiller. Å bli hissig av mye paralgin forte er ikke en vanlig reaksjon, men det kan hende at hun ble hissig etterhvert som ruseffekten begynte å få ut? Å ta mye paralgin forte samtidig kan dessuten være farlig for leveren og kan også føre til redusert åndedrett, som i verste fall kan være dødelig.
Om venninnen din har et rusproblem, er det flott for henne at hun har venner som stiller opp og ønsker å hjelpe. Men hun må selv ta initiativ til å søke hjelp. Det du kan gjøre er å oppfordre henne til å ta kontakt med lege for å få hjelp og å støtte henne gjennom en vanskelig tid.