Kan alkoholisme gå i arv?

Mamma drikker veldig mye. I det siste har jeg drukket og. Jeg er alltid den som drikker mest. Mamma drikker hver dag. Jeg lurer på om mamma er grunnen til at jeg drikker mye?

Kvinne, 15 år fra Akershus
Både gener og miljø spiller en rolle for utvikling av rusproblemer. Forskning viser at alkoholisme til en viss grad er genetisk betinget, det vil si arvelig. Men, kultur og omgivelser har også veldig mye å si. Innlærte drikkeskikker både hjemme og ute spiller en stor rolle for menneskers omgang med alkohol og risiko for utvikling av et misbruk og alkoholisme. Hyppigheten av bruk, drikkemåten og alderen for når man begynner, er også viktige faktorer.
Å lære å forholde seg til alkohol og andre rusmidler på en ordentlig måte, er blant annet foreldrenes/forestattes ansvar. At du opplever at du drikker for mye kan skyldes at din mor drikker veldig mye. Men det betyr ikke at du kan skylde alt på mamma. Selv om du er ung, så bør du selv tenke litt over hvor mye du drikker og konsekvensene av at du drikker mye. De valgene du tar som ung kan ha mye å si for fremtiden din. Om du allerede opplever å ha problemer med alkohol, anbefaler vi at du snakker med noen voksne om dette. Du kan lese om alkohol her.
Du sier ikke om du bor sammen med moren din, eller om det er flere voksenpersoner i hjemmet ditt. Men om du opplever mye drikking hjemme, bør du snakke med noen voksne om dette. Det kan for eksempel være en voksen i familien/omgangskrets som du stoler på, helsesøster eller lærer/sosiallærer på skolen. Du kan også ringe Røde Kors sin hjelpetelefon for barn og unge, Kors på halsen, på 80033321. Der kan du snakke med voksne som kan gi deg støtte og råd om situasjonen din.