Graviditet og rusmidler

Hei. Jeg har akuratt funne ut at jeg er gravid, ca 5-6 uker på vei. Er 19 år gammel. Siste mnd har jeg prøvd mdma, kokain, drukket litt og røykt hasj en del dager. Hadde jeg visst dette, hadde jeg aldri i livet gjort dette! Jeg er fortsatt ikke sikker på hva jeg skal gjøre, om jeg beholder eller ikke. Vi er to om det, kjæresten min støtter meg uansett. Men jeg er overhode ikke avhengig, bare for å få det sakt. Spørsmålet mitt er: kan jeg ha skadet fosteret? Hvor stor sjangse er det for at det er skadet? Hva kan skje med fosteret eventuelt? Jeg tok siste mdma tur for litt over to uker siden. Tror du jeg kan ha hatt flaks? Kommer ikke til å fortsette!! Har hørt at man ikke deler blod med barnet før uke 6. Plis svar veldig detaljert

Kvinne, 19 år fra Hordaland
Vi er ikke leger eller jordmødre, så vi kan nok ikke fortelle deg så mye om fosterets utvikling i livmoren. Men vi kan si litt om hva slags skadevirkninger det kan ha for fosteret om mor bruker rusmidler.
Vi skjønner at du er bekymret for at det kan ha skjedd noe med fosteret. Rusmidler kan være skadelig for fosteret, og alkohol er det mest skadelige. Føtalt alkoholsyndrom og økt risiko for spontanaborter er de mest alvorlige.
Bruk av cannabis under svangerskapet kan føre til lavere fødselsvekt, for tidlig fødsel, misdannelser og mental dysfunksjon. Dette er mest sannsynlig ved jevnlig bruk under hele graviditeten.
Enkeltinntak av kokain tidlig i svangerskapet representerer en veldig liten risiko for fosteret, både når det gjelder fysisk og kognitiv utvikling. Ved regelmessig bruk under svangerskapet, er saken en annen. Dette kan føre til skader på barnet.
Noen studier har vist at bruk av ecstasy i svangerskapet gir økt risiko for redusert fostervekst, men hvor mye/ofte det er snakk om, er ikke klarlagt.
Illegale rusmidler har jo ikke noen varedeklarasjon og man vet derfor ikke hva slags andre stoffer man får i seg enn selve rusmiddelet. Derfor er det vanskelig å svare sikkert på hvor skadelig det er.
Forhøyet risiko for spontanabort og for tidlig fødsel er forbundet med bruk av rusmidler generelt. Du kan lese mer om graviditet og rusmidler her.
Du kan lese om risikoer forbundet med inntak av ecstasy/MDMA og kokain under svangerskapet her. Artikkelen konkluderer med at «en gangs eksponering for kokain og MDMA i fjerde uke i svangerskapet sannsynligvis ikke vil gi økt risiko for fosterskade».
Alt i alt er det nok ikke veldig store sjanser for at du har skadet fosteret ditt om dette var få enkelttilfeller, og så lenge du ikke fortsetter med dette. Men vi anbefaler at du snakker med lege og/eller jordmor/gynekolog om dette. Du må jo uansett ta kontakt med helsevesenet, enten du beholder det eller ikke.
Om du ønsker mer informasjon om dette emnet så har Borgestadklinikken spisskompetanse på rusproblematikk i forhold til gravide.
Lykke til!