Personlighetsforandring

Jeg drikker ikke ofte men når jeg gjør det forandrer jeg personlighet. Det går utover samboeren min og barna våre som blir redd når jeg har drukket alkohol. Er vanligvis snill person, men blir et uhyre i fylla. Stygg språkbruk er det verste, og så husker jeg ikke hva jeg har sagt. Har lange perioder med liten selvtillit og er redd for å støte de jeg elsker aller mest i fra meg. Hva bør jeg gjøre?

Mann, 45 år fra Møre og Romsdal
Når det gjelder å bli aggressiv i den grad at man nærmest endrer personlighet i alkoholrusen, er dette noe som både kan ha noe med dagsformen, mengde alkoholinntak og personlighet å gjøre. Noen mennesker forandrer seg rett og slett nesten totalt av alkohol, og ofte er det da best å unngå å drikke alkohol, i det minste begrense det. Alkohol fjerner hemninger, noe som kan gjøre at man lettere agerer følelsesmessig. Grensene man har i edru tilstand, blir ofte forskjøvet. Å gjøre ting man ellers ikke ville gjort i edru tilstand, er ikke uvanlig i alkoholrus. Alkohol innsneverer også oppmerksomheten, noe som kan føre til at man lettere henger seg opp i detaljer som man vanligvis ville la passere. Dette kan igjen føre til at man irriterer seg over og blir sint over småting som man ellers ikke ville latt ta stor oppmerksomhet.
Det beste du kan gjøre er å drikke mindre og holde promillen lavere, eventuelt la være å drikke i det hele tatt. Det kan du gjøre ved å sørge for å være uthvilt, mett og psykisk ovenpå før du begynner å drikke, samt å drikke saktere og mindre. Om du drikker saktere er det lettere å stoppe før promillen blir ubehagelig høy. Tommelfingerregelen er å drikke en enhet (for eksempel en øl, et glass vin, en drink) i timen, og å drikke et glass vann eller annen ikke-alkoholholdig drikke mellom hver enhet. Da er det større sjanse for at alkoholpromillen stabiliserer seg før du tilfører kroppen mer alkohol og promillen stiger. Aldri shot alkohol, det fører til en rask promillestigning, noe som fort kan gjøre at du kommer ut av kontroll. Det er også greit å holde seg unna sprit. Hvis dette er noe som ikke fungerer, er det kanskje lurt å tenke over om det er verdt alle de negative følgene ved å drikke, og om det i det hele tatt er lurt for deg å drikke alkohol. I hvert fall la være å drikke alkohol sammen med barna og samboeren.
Denne artikkelen fra norsk psykologforening handler om alkohol og aggresjon.
Her kan du lese Helsedirektoratets rapport om alkohol og vold.
Her kan du lese mer om alkohol.