Speede

Hei, lurte på om hvordan speede virker (noe med dop å gjøre) og at hvis man tar blodprøve kan man se at man har tatt speede, hørte speede har noe med amfetamin å gjøre

Mann, 18 år fra Rogaland
Speed er slang/kallenavn på amfetamin. «Å speede», er slang for å ruse seg på amfetamin, for eksempel «er du speeda?», betyr «er du rusa på amfetamin?»
Amfetamin er et sentralstimulerende rusmiddel. Rusen gir gjerne en følelse av selvtillit, økt energi, pratsomhet og nervøsitet. Den demper sultfølelse og søvnbehov, og brukeren blir rastløs og ukonsentrert. Usammenhengende tale- og tankerekker, og en tendens til å overvurdere egne ferdigheter er vanlig. Enkelte kan bli irritable eller aggressive. Uro, forvirring, skjelving, panikk og tankeforstyrrelser som f. eks. paranoia kan forekomme. Du kan lese mer om amfetamin her.
Amfetamin kan påvises i blod i 1-2 dager, i urin i opptil 7 dager. Hvis man skal finne narkotika i blod- eller urinprøver må man se etter det. Hvis du er på sykehus/hos lege fordi du skal teste for sykdom, tester de ikke for narkotika uten videre. Når man ev. skal testes for dette, skal man ha beskjed først om hva de tester og hvorfor.