Nedtrapping oxycontin

>Hei! Jeg har snart i en uke nå gått på 20 mg oxycontin pga nyresteinssmerter. I morgen skal jeg trappe ned til 10 mg. Må jeg belage meg på abstinenser i mange dager fremover som feks diare? Legen sa at med en så liten dose, ville ikke det ikke være noe problem, men etter hva jeg har lest på internett, ble jeg veldig usikker.

Kvinne, 22 år fra Vestfold<
Det er liten grunn til å tro at du får noen særlig ubehag når du trapper ned på en så lav dose som du har brukt over kort tid. I henhold til Felleskatalogen er «vanlige bivirkninger ved behandlingsavbrudd; kan innen 24 timer gi rastløshet, rennende øyne og nese, svetting og urolig søvn, som forsterkes de 3 påfølgende dagene». Nå skal ikke du avbryte behandlingen, men trappe ned så det er liten grunn til å tro at det vil gi noen bivirkninger. Det er alltid lurt å lese pakningsvedlegget når du får foreskrevet medisiner, pakningsvedlegget til Oxycontin finner du her.