Påvisning av hasj i urin

Hei jeg har røyka en gang i uka siden nytt år å nå er det 11 dager siden jeg har gjort det! å må ta urin prøve i morgen tror du jeg blir tatt?

Mann, 23 år fra Akershus
Vi antar du spør om hasj (du har i overskriften skrevet «brunt sukker», noe som kan referere til andre rusmidler. Vi har derfor endret overskriften litt).
Da er du helt i grenseland. Vi vil si det er under 50 % sjanse for at prøven blir positiv – at «du blir tatt». Tar man prøve tidlig på dagen er det større sjanse for at den er positiv. Det er ganske mange ulike faktorer som kan påvirke analyseresultatet. Hvis du er nysgjerrig på dette temaet, kan du lese artikkelen «Faktorer som påvirker analyseresultatet» (Kilde: Illustrert farmakologi).