Barnevernet

Hei! Legger alle kort på bordet, som eg gjore i avhøret hos politiet. Vart kalla inn til avhør pga ein «venn» vart tatt med hasj, å på hans tlf var det ein mld frå meg om han hadde litt til overs. Eg valgte å fortelle heile min historie til politiet, forda om dei hadde lite å ta meg på. Men ville væra 100 % ærlig å stå for da eg hadde gjort, pga dårlig samvittighet og fordi eg har to barn, på 7 og 14 år. Å siden eg hadde slutta med da. Har vært uten i 58 dager nå, å veit at eg aldri komme til å gjæra da meir. Gjore det anna kvar helg når barna var hos sin far i ein periode på tre mnd. Grunnen at eg ville prøve det, var pga av min fibromyalegi sykdom, å eg hadde sett ein dokumentar og lest om medisinsk bruk ang den sykdommen. Når eg satt og fortalte alt til politiet visste eg at barnevernet ville få bekymringsmelding osv. Men som sagt, ville eg stå for da galna eg hadde gjort og da ville letta samvittigheten min. Skal på første møte med barnevernet etter påske. Har snakka med saksbehandler på tlf. Å ho vil eg skal fortelle mitt barn på 14 at eg har røkt hasj. Og fortelle det på ein mild måte til mitt barn på 7.Dette meiner eg ikkje er til mine barns beste! Siden dei aldri har vært her når det har skjedd, og eg er veldig redd for hva syn mitt barn på 14 år får til bruk viss det kommer frem. (mamma har jo gjort det, så då kan jo eg og prøva, for då kan det jo ikkje væra så farlig) å dette er eg sterkt imot. Å veit at den eldste vil mista all respekt og tillit til meg, å det vil ødelegge vårt gode forhold. Veit dei vil på hjemmebesøk, å da ska dei få lov til. Men må vel gå an at dei kan sei til barne mitt på 14, at dei har fått inn en bekymringsmelding, så dei lurer på om barnet tror eg har røykt hasj eller om ho har opplevd meg rusa eller rar… Å til barnet på 7 er eg usikker på kva eg meine dei bør sei å spør om. Kommer også til å ta så masse prøva dei vil ha, og kan gå på urinprøve så lenge dei vil! Trenger råd her. Hva mener du er til det beste for barna å få vite?
Mvh ei mamma som angrer på det som er gjort, men samtidig stå til ansvar for det eg har gjort

Mann, 33 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du har stått frem og vært ærlig med både politi og barnevern. Slikt krever mot, men er som regel det beste på sikt. Vi skjønner godt at du ikke har lyst til å fortelle barna dine om dette. Samtidig tenker vi at kanskje de også fortjener din ærlighet. En årsak til at sannheten er viktig er behovet for tillit mellom foresatt og barn. Hvis barna dine på en eller annen måte får vite at du har brukt hasj, og deretter løyet om det til dem, kan du risikere at de slutter å stole på deg. Og når tilliten først er borte kan det være vanskelig å bygge den opp igjen. I tillegg har barn en egen evne til å forstå når noe er galt, og de kan bli gående rundt med mange og store bekymringer. Hvis de får vite sannheten blir det lettere for dere å snakke om det slik at de ikke trenger å være alene om det de lurer på eller er redde for. Men igjen – vi skjønner at dette er vanskelig for deg. I denne artikkelen fra forebygging.no kan du lese hva Arne Klyve ved Bergensklinikkene sier om denne type dilemmaer.
Hvis du fortsatt er i tvil på hva du skal gjøre og trenger å snakke om det er du velkommen til å kontakte oss på telefon (alle dager 11-19 / tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat (hverdager 11-17 / tirsdag og onsdag 10-17)