Pappa er alkoholiker

Hei
Hva kan jeg og resten av familien gjøre med at min far er alkoholiker. Han nektet å ta i mot hjelp og nå belter han å prate med oss å vil bare flykte fra alt for å kunne drikke mer. Hvordan kan jeg skaffe han hjelp om han ikke ønsker? Når han drikker nok prøver han alltid å ta livet sitt, men han får ikke hjelp, hva må gjøre for å skaffe han hjelp?

Kvinne, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at dette er en vanskelig situasjon for dere. Det virker helt klart at faren din trenger hjelp. Vi anbefaler dere i familien som er de nærmeste å kontakte Veiledningssenteret for pårørende. De holder til i Oslo, og dere kan kontakte dem direkte uten henvisning. Der kan dere få hjelp og støtte til hvordan dere kan takle situasjonen på en best mulig måte.
Der kan dere tak kontakt per telefon for å kartlegge behov. Veiledningssenteret tilbyr individuelle samtaler, familiesamtaler og mestringskurs. Hvis det er slik at din far er suicidal, kan det hende dere kan vurdere om det er grunnlag for å gi ham behandling mot hans vilje. Dette er noe dere kan drøfte sammen med Veiledningssenteret for pårørende.