Hjelp for alkoholbruk

Hei. Jeg har for tiden begynt å skeie helt ut med drikkinga og føler at jeg MÅ drikke alkohol hver gang jeg er tørst. Jeg veit godt at dette er gift for kroppen, men likevel så fortsetter jeg å drikke. Har dere noe tips om hva jeg kan gjøre isteden for?

Kvinne, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver her, er det man kaller «skadelig bruk»: Det defineres som «bruk som fortsetter på tross av at brukeren vet det foreligger risiko for betydelig skade.»
Tips til å begrense alkoholinntaket
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd som vi pleier å gi dem som ber om det:
1. Ikke bruk alkohol som tørstedrikk
2. Planlegg før du skal ut å drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å holde deg til det.
3. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent.
4. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
5. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
6. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
7. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
8. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd. Du kan for eksempel si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Hvis det fortsatt er vanskelig for deg å kontrollere inntaket, kan du snakke med din fastlege om henvisning til en ruspoliklinikk/DPS for samtaler og hjelp/veiledning.