Mann med alkoholproblemer

Hvordan få en til å skjønne at han har et alkoholproblem?dette blir verre og verre, vi har to voksne barn som ser faren gå til grunne uten at vi kan gjøre noe, for vi har prøvd alt. Han er velfungerende i hverdagen med en ansvarsfull jobb det er ferier og helger som er verst.Han bryter avtaler, er bare hjemme å sover og spiser og drar på fylla .orker ikke være hjemme å krangle sier han, fordi jeg vil snakke om drikkingen hans som er ett stort problem for alle oss rundt .han uteble fra barnebarnets bursdag.(fylla) trenger råd!

Kvinne, 51 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er ikke enkelt å være pårørende når den som «eier » problemet ikke ønsker å gjøre noe med situasjonen. Det høres ut som om dere har prøvd mange ulike tiltak for å få mannen din til å gjøre noe med problemet uten at det har ført til noen forandring. Da er kanskje tiden kommet for å se nærmere på egne behov og hva slags liv man ønsker. Lar det seg kombinere med det å leve med en partner med et alkoholproblem og i så fall hvordan?
Nasjonalt folkehelseinstitutt har utgitt et hefte rettet mot de som lever med en partner som drikker for mye. Du kan lese heftet her.
«Dette heftet er for deg som lever med eller har levd med en partner som misbruker alkohol. Her kan du lese om erfaringene til kvinner i samme livssituasjon. Heftet bygger på intervjuer med kvinnelige partnere til menn som drikker for mye. Selv om heftet bygger på intervjuer med kvinnelige partnere til menn som misbruker alkohol, kan det være nyttig å lese også for menn som lever med en kvinne som har alkoholproblemer. Eller for kvinner og menn som lever med en partner av samme kjønn med alkoholproblemer. Heftet kan også være nyttig for dine nærmeste venner og familiemedlemmer og for ansatte i helsevesenet. Informasjonen i heftet kan brukes som grunnlag for samtaler med helsepersonell eller samtalegrupper med andre pårørende til personer som misbruker alkohol. Det kan være vanskelig å prate om partnerens alkoholmisbruk med andre mennesker. Mange kjenner seg alene i situasjonen. Derfor kan det være godt å lese om andres tanker og følelser rundt det å ha en partner som misbruker alkohol. På den måten kan man bli kjent med hvordan andre mennesker håndterer liknende situasjoner. Det kan også gi viktig innsikt i hvordan en selv kan takle egen hverdag. Erfaringene du nå vil lese om er noe du kan oppleve, men det er ikke sikkert du har hatt eller vil ha liknende tanker, følelser eller erfaringer.»
Du kan også ha glede av å kontakte Veiledningssenteret for pårørende til rusmiddelavhengige. Det finnes en avdeling i Vestfold. Tlf: 35527705 (onsdager 0830-1500).
Du er også velkommen til å kontakte oss på tlf 08588 (alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller chat ( hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17) for å se nærmere på situsjonen.