Spørsmål om alvorlighetsgrad av bivirkninger fra paralgin forte

Jeg hadde en dum idé for en stund siden hvor jeg tenkte at jeg skulle ta 8 piller med paralgin forte for å dempe andre abstinenser (dette er ikke lenger et problem) siden jeg hadde lest at det kunne gi en ganske behagelig effekt. 20-30 min etter at jeg hadde knust dem og blandet dem ut i varmt vann og drukket det så begynte jeg å føle meg uvell. Jeg svettet en hel del. Dette gikk relativt raskt over. Så begynte jeg å bli dårlig og svimmel slik at jeg ikke klarte å sitte, men måtte legge meg ned. Endte opp med å veksle mellom å gå fra å ligge på gulvet med noen puter og et teppe til å spy på doen i et par timer, og så etter at jeg begynte å bli bedre så bestemte jeg meg for å gå å legge meg i sengen så begynte jeg å få noen ganske rare visuelle sensasjoner hvor jeg så at mønsteret på teppet mitt beveget seg og at jeg så noen rare mønstere på veggen som jeg visste ikke var der. Leste litt om dette senere og at dette ble regnet som en alvorlig bivirkning. Betyr dette da at det kan ha konsekvenser for en stund etterpå eller bare fordi det kan være et tegn på overdose eller noe lignende?

Gutt, 16 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Før vi svarer deg er det viktig å understreke at vi ikke er helsepersonell. Og uansett er det mest nærliggende å diskutere bivirkninger med foreskrivende lege.
Du skriver ikke hvor lenge det er siden dette skjedde og om du fortsatt har symptomer. Hvis det var et engangstilfelle og du føler deg bra nå, tror vi ikke du trenger å bekymre deg for eventuelle konsekvenser. Hvis du derimot ikke føler at alt er som det skal bør du konsultere helsepersonell, for eksempel helsestasjon for ungdom eller lege.
Vi kan si noe generelt om Paralgin forte som inneholder to virkestoffer: paracetamol og kodein.
Dersom du tar for mye av Paralgin forte eller Paralgin major
Ved overdosering av paracetamol kan det oppstå leverskade. Symptomer kan først komme etter 1,5 døgn eller mer. Redusert åndedrett kan oppstå ved
overdosering av kodein. Vær på vakt ved døsighet, kvalme, små pupiller eller åndenød. Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00, døgnåpen) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved et uhell, slik at motgift kan bli gitt. For andre spørsmål om legemidlet, kontakt lege eller apotek.