Barnefar ruser seg.

Hei.
Jeg har hatt samboer i 4 år som hadde holdt seg rusfri i 6 år. Så fikk vi barn sammen i fjor. Like etter dette, sprakk han. Da tok han morfinlignende preparater. Jeg å mine svigerforeldre gav han som eneste mulighet, behandling. Han var 3 måneder på rus rehabilitering.Så fant jeg nylig ut at han hadde sprukket igjen, denne gangen på subuxzone. Som han nå går på fast for å ikke få abstinens.
Barnevern ble innblandet og jeg kastet han ut.
Men nå har han selv valgt langtidsbehandling å jeg ser den personen jeg ble forelsket i.
Jeg krangler mye med meg selv om jeg skal ta han tilbake, mye fordi jeg vil at barna skal vokse opp med mor og far.
Selv om det han har utsatt oss for, har såret veldig, elsker jeg han fortsatt.
Så er ganske rådløs..
Hvor stort problem er det med subuxzone, om han tar opp mot 1 tablett om dagen, deler den gjerne opp.
Han sier at man får bare litt «skikkelig» rus av den de første dagene, å at kroppen blir så fort avhengig at han kan ikke slutte uten nedtrapping eller avrusning.
Jeg må bare vite, for jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre..

Kvinne, 25 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg, men vi kan nok ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Du har valget mellom å gi han en sjanse til eller å fortsette livet ditt uten han. Og fordi det er du som skal leve med valget du tar, er det du som må finne ut av dette. Du skriver at han nå har valgt langtidsbehandling, hvis dette er et tegn på at han nå er virkelig motivert så er det jo en reell mulighet for at han blir rusfri etterhvert. Men, som dere sikkert har erfart tidligere så er det en krevende prosess, og det er jo ikke slik at det vanskeligste er å slutte – det mest krevende er å klare og stå rusfri i hverdagen over tid. For hverdagen er gjerne krevende, stressende, slitsom, spennende og utfordrende og det å takle alt dette uten rusmidler kan være vanskelig over tid hvis man ikke er vant til det.
Du spør om hvor stort problem det er med Subuxone, vi tolker det slik at du lurer på hvor vanskelig det er å slutte med det. Som med alle rusmidler, vil det variere fra person til person hvor vanskelig det er å slutte med Subuxone / buprenorfin (som er virkestoffet i Subuxone). Fordi buprenorfin er et opioid vil kroppen bli fysisk avhengig etter jevnlig bruk, og nedtrapping anbefales, gjerne i samråd med helsepersonell. Hvis din ekssamboer skal inn i behandling regner vi med at han vil få et tilbud om nedtrapping/avrusning i forbindelse med det.
Igjen, vi skjønner godt at du har det vanskelig. Det er fullt forståelig at du ønsker at barna skal vokse opp med mor og far, men hvis mor og far ikke har noe bra forhold, eller hvis far har et rusproblem er det ikke sikkert at det er det beste likevel!
Men, kanskje du ikke behøver å ta denne avgjørelsen akkurat nå? Hva med å vente litt, slik at du kan se hvordan det går med han når han begynner i behandling? Det kan også være lurt om du blir involvert i behandlingen han som pårørende, på den måten kan du få mulighet til å bearbeide de såre følelsen du sitter med etter «sprekken» hans som medføre brudd på forholdet deres. Hvis ikke behandlingsstedet hans har noe tilbud for pårørende kan du selv ta kontakt med lege for å be om henvisning til terapeut/psykolog. Dere kan også søke hjelp på familievernkontor eller du kan kontakte veiledningssenteret for pårørende og be om en samtale der.