Hasjavhengig

Hei
Jeg er mor til en snart 19 år gutt som ruser seg til tide og utide. Han ble pappa i desember ,og har nå fra fødselen av hatt kontakt med sitt barn. Det lille barnet hjalp han stort for å ikke ruse seg. Nå er han igang igjen. Han har ruset seg siden han var 17. Jeg tok den gang kontakt med rusomsorgen, barnevernet, bup og skole. Har jobbet meget hardt for og stoppe dette. Desverre går det ikke Ann og stenge han inne heller. Han har ADHD og begynte og misbruke tabletter han fikk. Nå går han ikke på noen medisiner. Tror han har testet ut det meste. Men det som gir han ro i skjelen er hasjen. Det er det han misbruker nå.
Jg føler jg ikke får videre hjelp så jg prøver og høre med dere om alternativ hva jg skal gjøre videre. Føler jg begynner og gi opp og det skal jg ikke.
Han har nå fått seg sommer jobb igjennom Nav og han var hundre prosent ærlig med saksbehandleren og hun har nå sent bekymrings melding til barnevernet pga hans lille barn. Han har alderi vært ruset i hennes nærvær da jg og min mor og far alltid er til stede. Han bor hjemme hos min mor.
Nå får han ikke ha barnet sitt pga barnevernet har bestemt.
Han sier nå at han skal begynne på urin prøver etter sommerferien og gleder seg til denne sommeren for da skal han dra den helt ut å ruse seg. Blir så frustrert som mor for han fatter ikke at han ødelegger for oss alle. Vi elsker det lille barnet og jg er mega stolt farmor.
Har dere noen tips om jg kan sende han bort i sommer på avrusning et sted i landet? Når jg skriver nå kommer tårene. Det er tungt.
Mvh
Bekymret mor.

Kvinne, 39 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at du er fortvilet. Situasjonen, slik du beskriver den, synes å være svært vanskelig. Du har blitt farmor, men gleden forstyrres av at sønnen din ruser seg på tross av at han har blitt far. Barnevernet er inne i saken fordi din sønn har innrømmet sitt rusbruk. Han sier at han skal skjerpe seg til høsten, men planlegger med glede å ruse seg gjennom hele sommeren. Du lurer på hva du kan gjøre for å kanskje klare å stoppe dette.
Du skriver at du gjorde det du kunne for å stoppe utviklingen da han begynte å ruse seg for to år siden uten at det hjalp. Vi tenker at det kanskje ikke er noe lettere å stoppe han i dag enn det var da. For du har jo helt rett; det går ikke an å stenge han inne heller. Det at han sier at han skal begynne med urinprøver etter sommerferien, samtidig som han planlegger å ruse seg nå er ikke noe godt tegn. Det virker som om han, bevisst eller ubevisst, utsetter problemet, noe som er veldig symptomatisk for personer med rusavhengighet. Et løfte om å gjøre noe i fremtiden er en lav pris å betale for å kunne gjøre som man vil her og nå. Problemet er at hvis han ruser seg hele sommeren, så blir det ikke noe lettere å slutte til høsten – tvert i mot. Det er absolutt mulig at sønnen din mener det når han sier at han skal skjerpe seg til høsten, men du kan jo spørre han om hva som er galt med her og nå. Hvis han virkelig er motivert for å slutte er det bare dumt å bli enda mer vant til rusen før han skal klare seg uten.
Du lurer på om vi kan tipse deg om sted for avrusing nå i sommer. Det er mulig å bli henvist til avrusing for cannabisavhengighet, men vi kjenner ikke til noen steder som driver kun med dette. Uansett trengs det en henvisning fra NAV eller lege for å søke om avrusing i offentlig regi.
Noen kommuner tilbyr hasjavvenningskurs – det trengs ikke henvisning for å delta på det, men personen må være motivert.
Som sagt, vi skjønner så godt at dette er vanskelig for deg, og vi skulle ønske vi kunne hjelpe deg mer. Men – det er kun sønnen din som kan styre dette. Dessverre. Du skriver ikke noe om barnets mor, om hun er i bildet og evnt har daglig omsorg. Hvis hun har det kan dere kanskje alliere dere med henne slik at dere er sikret jevnlig kontakt med den lille. Du kan også kontakte barnevernet å forhøre deg om det er mulig for deg å ha samvær med barnebarnet ditt. For øvrig kan vi tipse deg om veiledningssenteret for pårørende. De jobber for pårørendes rettigheter og kan kanskje gi deg noen gode råd for hvordan du best bør gå frem nå. Lykke til!