Mannen min blir spydig og sjalu når han drikker

Vi har barn samme og et ekteskap som skranter men vi prøver å holde sammen. Største problemet mitt er han blir ekkel å være sammen med når han drikker. Han blir spydig og oppfører seg eiesyk og sjalu. Jeg er nesten redd for at andre enn kvinner skal hilse på meg når vi er ute sammen blant folk og han har drukket alkohol. Flere anledninger har vært pinlige med tanke på hvor lite hyggelig det da blir å være sammen med oss. Hva kan vi gjøre?

Kvinne, 44 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du forteller at din mann blir ekkel når han drikker. Det er ikke helt uvanlig at mennesker oppfører seg ufint under alkoholrus. Enkelte kan få tilnærmet personlighets-endring og bli direkte farlige. Alkohol fjerner hemninger og innsnevrer oppmerksomheten, noe som kan føre til at man lettere henger seg opp i detaljer som man vanligvis ville la passere. Dette kan igjen føre til at man irriterer seg over, og blir sint for småting som man ellers ikke ville brydd seg noe særlig om.
Du spør hva dere kan gjøre. Det er nok mannen din som bør gjøre noe med dette; og det han bør gjøre er enten å drikke mindre eller la være å drikke overhode. Det er ikke noe annet han kan gjøre for å unngå dette problemet.
Det du kan gjøre er å fortelle mannen din hvordan du opplever han når han er slik. Ikke snakk om dette når han er påvirket, men i etterkant. Er han ikke villig til å endre på dette, får du nok ikke gjort så mye med situasjonen. Det du kan gjøre da, er å være klar på at du ikke finner deg i dette. Du kan for eksempel la være å være sammen med han de gangene du vet at han drikker.
Du forteller at dere har et ekteskap som skranter.  Det som i alle fall er sikkert er at dårlig oppførsel i «fylla» ikke hjelper på et allerede skrantende ekteskap. Det kan være at dere kan få hjelp på et familievernkontor, eller hos en samlivs-terapeut.
Her kan du lese mer om alkohol og aggresjon.
Her kan du lese mer om alkohol og vold.
Her kan du finne ditt nærmeste familievernkontor.