Mulig overdose??

Hei,
Jeg og en venn ruset oss ganske hardt om natten på Concerta, og vi tok en ganske stor dose uten å være klar over det. hun tok 280mg, samtidig som hun hadde røyket cannabis 3 ganger den dagen. og jeg tok 162mg, pluss drukket sprit noen timer før, og røyket cannabis. endte med at vi var våken hele natten og effektene var helt syke. vi hadde det fantastisk de timene de virkelig funket men det er bivirkningene i ettertid vi freaker ut om. Jeg endte med å begynne å hallusinere kraftig, spesielt siden jeg allerede sliter med psykose og psykotiske opplevelser så fikk jeg helt paranoia. Vi begge fikk hjertebank som om hjerte skulle eksplodere og begge bena våre ble helt lilla og blå, vi fikk flere hull på knærne og rundt på bena. Jeg fikk helt blodrøde lepper og ansiktet mitt var helt blekt, h*n jeg var med sa jeg ikke så ut som meg selv i det hele tatt og at det nesten var skummelt å være rundt meg. Vi vet ikke hva vi skal gjøre fordi vi kan ikke si det til noen uten at de ber oss kontakte sykehuset, men noe skummelt var at igår ca 12 på dagen så skulle bivirkninger være over. Så jeg røyket hasj senere På kvelden, noe som ødela meg helt. Jeg fikk et psykotisk sammenbrudd som jeg ikke klarer å forklare men jeg ble virkelig redd og jeg er redd concerta forverret psykosen min.. Hva skal jeg gjøre? Det har gått over 48 timer(tror jeg) og jeg føler det fortsatt, hallusinasjoner og synet er helt endret, hjertebank og paranoia. Er ikke med h*n som jeg ruset meg med så jeg lurer på hvor ille hun må føle seg som stol en mye større dose enn meg. Jeg føler jeg må ta concerta igjen, ikke like mye men bare ta det for å få tilbale den følelsen jeg fikk før bivirkninger startet? Betyr dette at jeg er avhengi? Takk for svar

Jente, 14 år fra Finmark
RUStelefonen svarer:
Takk for spørsmålet. Vi forstår at du er redd og bekymret og at du lurer på mange ting.
Siden du har skrevet mulig overdose?? i overskriften, regner vi med at du lurer på om du har hatt en overdose av Conserta, hasj og sprit.
Concerta: Felleskatalogen skriver at det er individuelle variasjoner på hvor mye som skal til for at det er «toksisk dose», altså potensielt farlig. Metylfendidat, som er virkestoffet i Concerta, er et stoff som man over tid kan utvikle toleranse for. Det vil si at hvis ,man bruker medisinene over tid, vil man tåle mer. En som aldri har brukt Concerta før, vil derfor tåle mye mindre enn en som har tatt det daglig over tid. Vanlige symptomer på overdose metylfendidat er irritabilitet, uro, rastløshet, søvnproblemer, , økt kroppstemperatur, skjelvinger, svimmelhet, angst, panikk, forvirring, hallusinasjoner, psykose og delirium. Alvorlig forgiftning kan føre til hypertermi, koma, kramper,  og nyresvikt.  Overdose kan også føre til hjerneblødning, hjerteinfarkt og pusteproblemer. Symptomer opptrer ofte innen 1-2 timer etter eksponering, lengre ved depottabletter.
Du skriver at du tok 162 mg, og at vennen din tok 280 mg.  I felleskatalogen står det at ved 300 mg eller mindre  forventes ingen eller lette symptomer. Dette gjelder for voksne, og dere er jo ikke det. Barn tåler mye mindre, så det dere tok var antageligvis mer enn nok til å gi ganske ubehagelige virkninger.
Cannabis: Vanlige birvirkninger av cannabis er for eksempel høy puls og hjerterytme, angst og paranoia. For disponerte personer kan cannabis utløse psykose-tilsander.
Alkohol: Alkoholoverdose/forgiftning kan være svært farlig. Man kan bli bevisstløs og miste kontroll over blæren, fordi deler av sentralnervesystemet lammes. Respirasjonssenteret kan hemmes, slik at man får pustestans og dør. Ved alvorlig alkoholforgiftning er legehjelp livsnødvendig.
Blande Concerta, alkohol og cannabis: Alkohol kan forsterke bivirkningene av metylfenidat, så du bør ikke kombinere disse to. Både Concerta og alkohol kan være belastende for hjertet, og tatt i kombinasjon øker belastningen. Cannabis kombinert med alkohol, kan gjøre at man føler seg svært ruset, ofte trøtt og uvel.  Generelt sett skal man være svært forsiktig med å blande ulike rusmidler.
Som du skjønner kan en overdose Concerta være veldig farlig. Å bruke Concerta sammen med alkohol og andre rusmidler, er ekstra farlig, så vi håper at du er forsiktig med dette i fremtiden. Det er ikke så rart at dere fikk hjertebank og masse andre ubehagelige bivirkninger som paranoia og hallusinasjoner. At dere fikk hull på knærne og at beina ble blå og lilla, har vi ikke hørt at er vanlig så få av å bruke disse stoffene. Heller ikke å bli blek i ansiktet og rød på leppene. Så det kan vi ikke si om kommer fra rusbruken deres eller om det er en annen grunn. Om dere var veldig rusa, kan det jo være at dere fikk hull på knærne fordi dere skada dere?
Du skriver videre at du er bekymret fordi du fortsatt føler deg dårlig. Om du føler deg like dårlig etter 48 timer, så er vi enige i at det er lenge – så fremst det ikke er depottabletter du tok. Var det depot, så virker disse gradvis, og derfor kan virkningen sitte i lengre. Det kan være en forklaring på hvorfor du fortsatt er dårlig.
Men om du føler deg bedre litt etter litt, så er det nok bare kroppen din som må komme seg i form igjen etter en sånn natt. Du har tilført kroppen din mye gift, utsatt hjernen din for mange inntrykk, og du har ikke sovet på en hel natt. At det tar litt tid å komme seg etter noe sånt, er ikke så rart.
Du skriver også at du røyket hasj i går kveld, og at du ble dårlig av det. Det er ikke uvanlig å bli dårlig av å røyke hasj. Årsaken til dette kan være mange. Sterk (potent) cannabis eller at du var i psykisk ubalanse etter natten før, kan være forklaringer. Hadde du en dårlig opplevelse med hasj sist, kan det være at kroppen «husker» og reagerer med angst. Når du skriver at du fikk et psykotisk sammenbrudd, er vi litt usikre på hva du mener. Mener du psykisk sammenbrudd? Psykose er en sinnslidelse som gir realitetsbrist. Du kan lese mer om dette her. De fleste som er i en psykose, er ikke klar over dette selv. Selv om man ofte har hallusinasjoner om man er psykotisk, er det også en forskjell på hallusinasjoner og psykose. Hvis du vet at det du opplever, ikke er virkelig, er det nok snakk om en hallusinasjon og ikke en psykose. Det kan være at du fikk hallusinasjoner? Uansett, høres det ikke ut som om du har det noe bra, og at du i grunn opplever ganske heftige nedturer av rusingen din. Om du fra før av sliter med psykiske lidelser som psykose, kan det gjøre deg ekstra sårbar for psykotiske episoder i ruspåvirket tilstand.
Vi håper at du får hjelp for dine problemer, og at du har noen å snakke med. Til slutt vil vi gjerne oppfordre deg til å tenke godt gjennom de valgene du tar. Du er ung, og du synes å slite med psyken din. Å slite med psyken er noe som du kan få hjelp til, slik at du får et godt liv. Men om du fortsetter å ruse deg, kan det være at du blir dårligere psykisk, og da blir det vanskeligere å bli bedre. Spørsmålet er om du er villig til å satse helsa di for å ruse deg og ha det gøy av og til? Vi sier ikke dette for å være kjipe eller for å moralisere, men fordi vi håper at du tenker deg godt om.
Om du trenger noen å snakke med, kan du ringe oss eller chatte med oss.
Lykke til!