Rivotril og Xanor – besittelse/straff

Hei datt ut av chatten pga teknisk svikt med maskinen, me lurer på konskvensene av besittelse av 100-200 rivotril til eget bruk og eller50-100 xanor/xanax til eget bruk ? Jeg får disse av lege men det har hendt jeg har gått tom for medisiner og tydd til ulovlig ervervelse av disse som nevnt.
Jeg har aldri solgt narkotika til noen hverken medisiner eller annet og kommer aldri til å gjøre det men det kan jo være vanskelig å bevise ?

Mann, 49 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Viser til chatten. Om du får gjeldene Rivotril og Xanor av legen, blir saken en annen. Har du lovlig resept på pillene, vil du ikke kunne bli straffet. Det er om du oppbevarer slike medisiner uten gyldig resept, du kan bli straffet i henhold til Legemiddelloven eller Straffeloven. Om du har noe lovlig og noe ulovlig ervervet, vil det bli en vurderingssak om politiet stopper deg.
Blir du tatt uten lovlig resept, vil du kunne bli straffet, enten med forelegg, eller med forelegg og fengsel inntil 2 år. Hvordan saken blir vurdert, kommer an på omstendighetene; blant annet tidligere dommer. Det finnes ikke noen fastsatt grense for når det gjeldes å være til eget bruk og ikke.
Om politiet mistenker at du oppbevarer narkotika i hjemmet, kan de ransake hjemmet ditt. Om du blir tatt med illegale piller, vil nok det være grunn til mistanke.
Som du sier selv, det kan nok bli vanskelig for deg å bevise for politiet at dette er til deg selv.