Sniffing

Hei! Jeg er ei godt voksen dame, gift, barn og barnebarn. Uføretrygdet grunnet Aspergers Syndrom og depresjon/angst. Går på antidepressiva Venlafaxin, og Levaxin for lavt stoffskifte. Aldri røyket eller brukt narkotiske stoffer. Drikker sjelden. Men jeg elsker lukta av oljemaling, bensin, neglelakk osv…. Tar gjerne på meg å male, for lukta er herlig! Men liker ikke akrylbaserte malinger. Puster dypt og inderlig når jeg fyller bensin. Av og til må jeg ta en liten sniff av ei neglelakkflaske eller en sprittusj. Problemet er at jeg tenker mer og mer på dette! Lengter etter lukta! Jeg har aldri følt noen rus ved dette, men en slags ro når jeg kjenner lukta. Lukter aldri lenge, og aldri fra pose! Alltid med tilgang til luft. Blir jo lenge når jeg maler, men henger ikke over spannet! Men det uroer meg at jeg tenker så mye på dette. Lengter etter lukta. Redd for å bli avhengig, trenge mer, skade helsa. Hvor mye er farlig? Er det noe ufarlig jeg kan lukte på, som lukter omtrent likt? Veldig følsom for lukt ellers. Tåler få parfymer osv, og blomsterlukt kan fort bli for sterk. Men oljemaling, tynner, bensin, lakk mm – det lukter fantastisk! Vil ett par dype drag over ei neglelakkflaske pr. dag skade meg? Vil det raskt utvikle seg til avhengighet? Hva gjør jeg? Klarer ikke tenke fornuftig rundt dette. Tenker at jeg kan klare å styre det, eller finne en måte eller et middel som er ufarlig.

Kvinne, 49 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er mye som tyder på at du får en eller annen rusvirkning av denne sniffingen. Og dette kan være meget skadelig, ikke minst for hjernen, men også slimhinner og svelg/hals. Du spør om det finnes noe du kan sniffe som ikke er skadelig, men det er «dessverre» slik at de sniffestoffene som gir rus, også er skadelige og avhengighetsskapende (dette gjelder generelt for alle psykoaktive/rusgivende substanser). Vi gir uansett ikke veiledning på hvordan man skal ruse seg og hvilke rusmidler man bør bruke.
Det at du tenker mye på sniffing, er et tegn på at du har et begynnende avhengighetsproblem. Vi anbefaler deg i første omgang å bruke maske når du maler, og vende nesen bort når du fyller bensin. Hvis dette ikke er tilstrekkelig, bør du vurdere å oppsøke legen din for hjelp til på slutte med sniffingen.
Jevnlig sniffing fører vanligvis til toleranse, slik at dosen må økes for å oppnå samme virkning. Bruk av sniffestoffer som rusmiddel kan medføre avhengighet. Dersom stoffinntaket plutselig opphører, kan det oppstå abstinenssymptomer som kan vise seg ved bl.a. hodepine, magesmerter og muskelkramper. Når du i tillegg bruker en del medisiner fra før, og har depresjon/angst, er dette faktorer som øker risikoen for skader.
Du sier du opplever «en slags ro når jeg kjenner lukta». Det er ikke så merkelig, for sniffestoffer har oftest en dempende virkning på sentralnervesystemet. Etter inntak av løsemidler/sniffestoffer inntrer vanligvis en alkoholliknende rus.
• Nedsatt konsentrasjon, økt lykkefølelse, svekket hukommelse og læringsevne, samt kritikkløshet er typiske symptomer. Misbrukere beskriver glede, ørhet, manglende hemninger og evt. forvirring i kombinasjon med en beroligende effekt. Etter at en har inntatt en gjennomsnittlig rusgivende dose, vil rusen vanligvis vare fra få minutter til maksimalt en time.
• Flere tilfeller er registrert der friske personer plutselig har omkommet i forbindelse med inntak av sniffestoffer. Dette kan både skyldes akutt oksygenmangel og sniffestoffenes virkninger i seg selv. Dersom en person sniffer ved å puste i en plastpose, kan det medføre kvelning fordi det blir for lite oksygen.
• Sniffestoffer kan medføre akutte hjerterytmeforstyrrelser og blodtrykksfall, noe som i verste fall kan føre til død. Dette har ikke nødvendigvis sammenheng med mengden inntatt rusmiddel. En akutt forgiftning vil ellers kunne vise seg ved bl.a. hoste, såre øyne, dobbeltsyn, lysømfintlighet og irritasjon i nese og svelg. Personen kan bli kvalm og kaste opp, evt. få diaré.
• Store doser kan medføre kramper og bevisstløshet. Bruk av slike stoffer kan gi forvirring og fjerne hemninger, noe som igjen kan medføre risikoatferd og ulykker. Sniffestoffer setter seg ofte i klær, hår og skjegg etter sniffing, og fordi stoffene er meget lett antennelige, er det fare for forbrenning dersom en etter sniffing prøver å tenne en sigarett.
• Kroppslig kan misbruket medføre sår hals, hoste, rennende nese, neseblødninger, blodskutte øyne, sløret blikk, vekttap og lukt av kjemikalier/ dårlig ånde. Det kan i tillegg oppstå sår i og rundt munn og nese.
• Kronisk misbruk av sniffestoffer kan medføre alvorlige organskader, og kan sammenliknes med hva som kan sees ved løsemiddelskade. Leveren, nyrer og hjernen er spesielt utsatt. Hjerneskader kan vise seg for eksempel ved skjelving, koordinasjonsproblemer, tankeforstyrrelser og redusert hukommelse.
Vi anbefaler deg å lese mer om sniffing og sniffestoffer på Folkehelseinstituttet sine sider. Du er hjertelig velkommen til en anonym og uforpliktende samtale med oss i RUStelefonen hvis du føler for å snakke med noen om situasjonen din. Vi håper du finner en god løsning på dette, slik at du kan fortsette å male, lakke neglene dine og fylle bensin på bilen uten at det skal gå utover helsa di.