Trenger sårt hjelp

Hei, jeg er ei jente på 24 år som er samboer med en som har driver med kokain før når vi ble sammen. Han klarte å slutte da. (Tror jeg) tok han for 2 år siden at han hadde gjemt par brett med Ritalin som han hadde ruset seg på. Og i desember tok jeg han i å ha tatt kokain igjen. Har også funnet et papirbit med kokain på rommet hans i mai da vi bodde hos foreldrene hans og han sa det var broren sitt. Jeg vet at broren har drivet med det i helgene i mange år. Fant også en stor zip pose (like stor som man har på fly) med noe kokain i og en liten vekt. Han nektet også for at det var hans og sa at det var broren sin. Men det jeg tenker på da, er hvorfor holde det skjult for meg i over 1 uke at den ligger der, og hvorfor tok ikke broren hans med den når han var der tidligere på dagen når han var innom?? Jeg var jo på jobb? Syns det er mye som skurrer her. Og lurer på hvordan jeg går frem?? Jeg er helt imot dette noe han vet. Hva gjør jeg? Enten må han slutte eller så klarer jeg ikke å være i ett sånt forhold!

Kvinne, 24 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg på mange måter. For det første vet du ikke om samboeren din bruker kokain/andre stoffer eller ikke. For det andre gir du klart uttrykk for at du ikke stoler helt på ham. For det tredje har han tidligere hatt et kokainproblem, og da er det alltid risiko for tilbakefall. For det fjerde er kokain et meget avhengighetsskapende, dyrt og farlig rusmiddel. Dette er bare noen av vanskelighetene du står over.
Det viktigste vi kan formidle til deg, slik vi ser det, er at du får en avklaring på situasjonen før forholdet utvikler seg videre, og dere gifter dere, får barn osv. (vi vet ikke om dere har barn, men du nevner i alle fall ikke det). Ut fra det du forteller, og ut fra vår lange erfaring med denne typen situasjoner, kan du være temmelig sikker på at den kokainen du har funnet hos samboeren din, er hans. Vi kan ikke være 100% sikre på det, men all erfaring tilsier at det er hans. Uansett hvordan man vrir på det, har din samboer nær kontakt med et kokainmiljø, hvor det tyder på at det er temmelig omfangsrik bruk av kokain (stor ziplock-pose), og hvor det muligens også kan være snakk om omsetning (en liten vekt i  ziplock-posen).
Du spør hva du skal gjøre, og hvordan du skal gå frem. Du sitter selv på svaret: Enten må han slutte eller så klarer du ikke å være i ett sånt forhold. Spørsmålet er da, hva skal til for at han skal slutte? Her finnes ingen fasitsvar, men en ting er sikkert: han trenger hjelp og du trenger hjelp. I slike situasjoner kan man si at det i hovedsak er to «metoder» å takle dette på (med utgangspunkt i at du ikke tolererer bruk av narkotika i det hele tatt). Den ene er «dialog-metoden» og den andre er «den harde linja». Mange forsøker «dialog-metoden» først fordi «den harde linja» er – nettopp – hard. Det kan også være greit å forberede seg på muligheten for at han ikke vil slutte med kokain, og dermed heller ikke vil samarbeide med deg uansett hvilken metode du velger. I så fall bør du overveie om dette forholdet er noe du vil satse på fremover, og om du synes det innfrir dine ønsker til hvordan ditt liv skal være.
«Dialog-metoden»
Vi tror ikke du kan «snakke ham ut» av dette på egen hånd. Han trenger hjelp, og må da være villig til å ta imot hjelpen. Du kan foretelle ham om disse konkrete episodene du nevner for oss, og si at på bakgrunn av det du ser og observerer, har du ingen grunn til å stole på at han er nykter. Du bør være konkret når du snakker med ham. Si konkret hva du har observert og funnet. Si konkret hva du forventer. For eksempel: «du får nå en uke på å tenke deg om. Innen den tid vil jeg ha et svar på om du er villig til å ta imot hjelp for ditt problem. Hvis du sier ja til det, går vi sammen til din lege og ber om henvisning til rusbehandling. Jeg forventer å være med på deler av behandlingen/samtaler, og jeg vil ha innsyn i dine urinprøver.» Hvis han sier at han ikke bruker, kan du da si: «OK, men det stoler jeg ikke helt på. Derfor vil jeg at du avlegger urinprøver to ganger i uka (mandag og torsdag), og jeg skal ha innsyn i prøvene. Hvis du ikke går med på dette, velger jeg å avslutte forholdet.»
Den harde linja
Du kan si til samboeren din at han må gå og levere urinprøver hver mandag og torsdag (dette får dere rekvisisjon til hos fastlege). Man ber da om narkotikascreening/ruspanel testing. Du skal ha innsyn i prøvene og de skal være rene (innen en uke). Og du kan si «gjør du ikke det, så snakker jeg med «alle» om ditt rusbruk.» «Alle» betyr i dette tilfellet at du sier fra til hans arbeidsgiver, eller studiestedet hvis han studerer, til Nav hvis han Naver, til hans familie og venner, og til hans fastlege (da mister han retten til førerkort i to år). Den harde linja vil kanskje tvinge ham til å slutte, men det vil trolig også skape temmelig dårlig stemning mellom dere hvis da forholdet i det hele tatt overlever.
Du kan ringe Veiledningssenter for pårørende innen rus og psykisk helse i Øst-Norge eller oss i RUStelefonen for å drøfte situasjonen ytterligere.