Trondheim – benzo + røyka heroin i 2 uker

Hei! Jeg har holdt på med benzo + at jeg har røyka heroin i 2 uker i strekk nå. Bestemte meg for et par dager siden for og gå av dette og bli nykter. Men Nå føler jeg meg helt jævlig for og si d mildt. Jeg lurer da på om hvor lang tid dette ekkle vil vare? Og om det er lurt og få noen slags form for behandling for dette? Er d noe jeg kan gjøre selv for og få d bedre med meg selv? Vil virkelig ikke tilbake i heroin og pillerusen igjenn.

Mann, 30 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du skriver ingenting om hvor mye eller hvor lenge du har tatt benzodiazepiner. Derfor er det vanskelig for oss å si noe om hvor lenge abstinensene av disse vil vare. Men er du blitt avhengige av de, og har vært oppe i en moderat til stor dose, vil disse abstinensene vare lengre enn heroinabstinensene. Heroinabstinenser er heftige, men heldigvis forholdsvis kortvarige. Om en ukes tid vil du føle deg mye bedre. Benzo-abstinenser varer lengre, og har også et psykisk aspekt; i tillegg til de fysiske abstinensene er det vanlig å kjenne sterk uro og angst. Hvor lenge abstinensene varer, er veldig individuelt, men noen kan oppleve det som vanskelig i månedsvis. Men dette er igjen avhengig av blant annet hvor mye og hvor lenge du har gått på de.
Særlig benzodiazepin-abstinenser kan være farlige. Så om du opplever høy feber eller kramper, må du ringe legevakt eller AMK.
Det er vanskelig for oss å si noe om du bør søke behandling. Mange søker behandling for abstinenser, men det er mange som ikke gjør det. Hadde du søkt behandling, kunne du fått både psykologisk og medisinsk hjelp for abstinensene. Det er også slik at det anbefales å trappe ned; spesielt på benzodiazepiner. Nedtrapping kan lette på abstinensplagene.
Nå som du har vært rusfri noen dager, er du jo på god vei. Du kan jo eventuelt ha som «back-up plan» å søke hjelp. Enten om abstinensene blir uutholdelige og du er redd for å sprekke, eller om du sprekker og må starte på nytt.
Tenk en dag av gangen, og sørg for å få nok hvile og nok å drikke. Har du diaré kan du ta Imodium, som du får reseptfritt på apotek. Har du febersmerter, kan du ta milde febernedsettende. Har du problemer med å få i deg næring, kan du spise yoghurt eller noe annet som har litt næring i seg. Har du mulighet til å få støtte av noen rundt deg, er det alltid et pluss.
Om du føler deg veldig dårlig, ta kontakt med lege eller legevakt. For å få råd og veiledning, kan du kontakte Helse- og overdoseteamet i Trondheim.
Lykke til!