Alkoholmisbruk i to år

Hei! Jeg er en 24 år gammel kvinne. For nesten to år siden startet jeg å misbruke alkohol. I de beste periodene drikker jeg ca. tre dager i uker, med ca 24 -30 enheter alkohol per uke. I de verste periodene drikker jeg hver dag flere måneder i strekk. Nå har jeg drukket så og si hver dag i tre måneder, med opptil 2 flasker vin per dag. Jeg har begynt å tenke på å slutte, men bekymrer meg litt for abstinenser. Spesielt alvorlige abstinenser. Jeg lurte i grunn på hvor lang tid man må ha misbrukt alkohol for å risikere alvorlige abstinenser? Kan jeg risikere delirium tremens hvis jeg slutter å drikke nå?

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder alkohol og abstinenser er det vanskelig å gi noe eksakt svar på dette, da individuelle forhold spiller inn. Men når det er sagt er det nok sannsynlig at du vil merke en eller annen form for abstinens etter en såpass intens drikkeperiode. Nedenfor finner du informasjon over de forskjellige typer abstinensplager. (Kilde: Lommelegen)
Lett abstinens: Rastløshet, uro, irritabilitet og søvnløshet. Angst. Skjelvinger, som er tydeligst på fingrene. Rask puls.
Kraftig abstinens: Rastløshet, uro, irritabilitet, søvnproblemer og mareritt. Angst og depresjon. Hodepine. Kvalme og eventuelt oppkast. Skjelvinger. Svett og klam hud. Vidåpne pupiller. Rask puls.
Abstinenskramper: Bevisstløshet og rykninger i armer og bein.
Delir (delirium tremens): Tegn på kraftig abstinens (se over) sammen med tegn på akutt sinnssykdom (psykose). Personen er desorientert, tenker uklart og har hallusinasjoner. Hallusinasjoner vil si at man ser eller hører ting som ikke finnes i virkeligheten. Synshallusinasjoner er typisk for delir. Personen kan «se» små dyr som kryper på kroppen eller rundt i rommet.
Det er vanskelig for å oss å si noe om hvorvidt du risikerer en form for delirium tremens, men for å være på den sikre siden, anbefaler vi deg å kontakte hjelpeapparatet. Ta gjerne kontakt med oss på telefon 08588 (alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat (hver dag fra 11-17 . langåpent tirsdag og onsdag 10-17) for å diskutere situasjonen nærmere.