Gir ADHD-medisiner rus?

Hei! Jeg bare lurer på en ting. Kan en person med adhd ruse seg på adhd medisiner? Noen påstår at en person med adhd ikke får rusfølelse dersom denne tar for høye doser med foreskrevne medisiner. Tenker i hovedsak på metamina, men også i forhold til ritalin, concerta osv.

Kvinne, 41 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Brukt terapeutisk gir Metamina, Ritalin, Concerta osv ikke rus hos ADHD-pasienter. Om de gjør det i store doser diskuteres i fagmiljøene, men de fleste vil nok mene at de gjør det, ja. ADHD-pasienter som bruker rusmidler, har ikke sjelden en viss forkjærlighet for amfetamin. Hvorfor skulle noen ADHD-pasienter misbruke ADHD-medisiner hvis de ikke ga noen virkning utover den terapeutiske?
ADHD-foreningen svarer som følger på det samme spørsmålet du stiller (bla ned til nr 12 på deres FAQ)
Hvor store doser ADHD medisin må jeg ta før jeg får en rusopplevelse?
• Terapeutisk dose ADHD medisin skal ikke gi rusopplevelse, men er behandling for ADHD symptomer. ADHD medisin er ikke det samme som amfetamin brukt som rusmiddel.
Vi forstår om du synes dette svaret er diffust, det synes vi også. Sannsynligvis er det fordi ADHD-foreningen ikke ønsker å gå ut med slike opplysninger. Hvis svaret på spørsmålet hadde vært «ADHD-pasienter kan ikke få rus av ADHD-medisiner, selv ved store doser», ville ADHD-foreningen sagt det. Antageligvis vil personer med ADHD kunne ruse seg på Metamina og andre ADHD-medisiner. Hvor store doser som skal til er nok individuelt og kommer også an på hvor tilvent vedkommende er til medisinene.