Hjelp for rus og selvskading

Hey. Har røyka regelmessig i ca 2 år nå. Nettopp hatt en periode hvor jeg har røyka mange joints hver dag. Har hatt mange slike perioder, men har aldri hatt en helt alene. Siste jointen jeg tok var for omtrent 10 timer siden. Jeg sliter veldig med både angst og depresjon, noe jeg gjorde allerede før jeg begynte å røyke. Jeg fant ut at weed hjalp meg med å takle angst og depresjon, men når jeg ikke røyker så kommer disse følelsene sterkt tilbake. Jeg merka at disse negative følelsene begynte å komme tilbake med en gang rusen var helt borte. Jeg har allerede barnevernet på meg, og jeg tar urinprøver. Barnevernet har henvist meg til ruspoliklinikk, men jeg vet ikke når jeg skal begynne å gå til ruspsykolog, føler det kan bli alt for lenge til for mitt eget beste. Jeg vil ikke slutte å røyke, vil heller ikke slutte å ta annet slags dop eller slutte å drikke. Jeg drikker og tar andre stoffer sjeldent i forhold til hvor mye jeg røyker, men jeg føler virkelig at jeg trenger en form for rus så og si hele tiden. Klarer ikke å føle meg normal edru lenger. Hver gang jeg er edru er et helvete, og jeg tyr da ofte til selvskading når jeg ikke har noe rusmidler tilgjengelig. Vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre lenger.

Jente, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du har det vanskelig og føler deg rådvill og hjelpeløs. Du beskriver en situasjon der du innser at rusbruken din ikke er bra for deg, samtidig som at du heller ikke orker tanken på å være rusfri. Det er ikke en helt uvanlig følelse å slite med når man er avhengig av rusmidler/tar mye rusmidler. Du forteller at du har det vanskelig når du er rusfri, og at det er et helvete å være edru. Du bruker rusmidler som hjelp for å takle negative følelser som angst og depresjon, som føler til selvskading. Rusmidler kan gjøre at man glemmer problemer for en liten stund, og kan virke som et pusterom i en ellers vanskelig livssituasjon. Det forstår vi at du opplever. Men siden du skriver til oss, antar vi at du også har opplevd ulemper ved å ruse deg. Som at angsten og depresjonen kommer tilbake når du er edru.
Å bruke rusmidler for å løse vanskelige situasjoner, er sjeldent en god løsning over tid. Risikoen du utsetter deg selv for er at disse plagene blir enda større som følge av rusmiddelbruk. Du risikerer også å bli avhengig av rusmidler, noe du kanskje allerede er? Vi anbefaler på  ingen måte dette. Vi forstår at det er fristende å ty til rusmidler, men vi håper du forsøker å tenke over de langsiktige konsekvensene dette har for deg.  Det er viktig å lære seg å takle følelsene sine, både de gode og de dårlige. Noen ganger trenger man profesjonell hjelp til dette. Bruk av rusmidler gjør at du ikke lar deg selv lære å takle motgang og vonde følelser – du bare ruser bort ubehaget uten å bearbeide det på noen måte enn å ruse de bort. Og vi kan med sikkerhet si at både depresjon og angst er tilstander du kan få hjelp til å takle  – og som du kan bli mye bedre av.
Du sier du har blitt henvist til ruspoliklinikk, men ikke vet hvor lenge det er til du får hjelp. Som ungdom under 23 år har du rett på å få vurdert helsetilstanden din i løpet av 10 dager, og om du får bevilget hjelp, har du krav på å få dette innen 65 virkedager. Om det tar lenger tid enn dette, bør du snakke med barnevernet, som kan purre for deg. Vi håper at du gir ruspoliklinikken en sjanse. Det kan være at du føler det ikke hjelper, men det er viktig å vite at og komme seg ut av rusavhengighet, depresjon og angst, kan ta tid. Men det er mulig å bli bedre. Da må du stå i behandlingen, selv om det er vanskelig og vondt og kanskje litt kjedelig, og du må forsøke å samarbeide og motivere deg selv. Ta den hjelpen du får. For om du fortsetter å ruse bort følelsene dine, vil det bare bli vanskeligere å slutte.
Mens du venter på hjelp, kan du jo kanskje forberede deg litt. Tenk gjennom fordeler og ulemper ved å fortsette å ruse deg og skriv de ned. Tenk gjennom hvem du ruser deg med og om du klarer å være sammen med de om du skal forsøke å bli rusfri. Se for deg hvor du ønsker å være om 5 år, og skriv ned hva som skal til for at du kommer dit. Vær realistisk, og skriv ned små mål.
Vi håper at du får god hjelp og ønsker deg riktig lykke til videre.
Om du ønsker å snakke med noen, kan du ringe oss på  08588 eller Røde kors sin hjelpetelefon for ungdom på 80033321.