Holdninger til narkotika

Hei. Jeg har et framlegg i Naturfag om narkotika. Jeg skal forklare litt om holdninger til narkotika, men er usikker på hva det egentlig er… Kan dere hjelpe meg? Håper på svar, mvh en 9. klassing.

Mann, 14 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Holdninger til narkotika har betydning for bruk. Derfor er gode holdninger viktige, og spesielt blant unge. Holdningene påvirker oss og bidrar til om de unge bruker eller ikke bruker narkotika. Det er mange ulike forhold som har betydning for våre holdninger til narkotika i samfunnet. Den generelle oppfatning i samfunnet virker inn på enkeltindividets oppfatning. Cannabis er for eksempel ulovlig å bruke å omsette i Norge, fordi det ansees som skadelig og farlig. I andre land mener de det ikke er så farlig, og bruk er lovlig. Lovverket har altså betydning for vår holdning til bruk av Cannabis/hasj og andre narkotiske stoffer. Holdningene våre er også påvirket av hva andre mener. Hva foreldre, venner, skolen, idrettsgruppen etc. tenker og gjør virker inn på oss.  For barn og unge vil altså oppvekstmiljøet ha stor betydning for de holdninger som formes. Når noen blir fristet til å bruke narkotika eller utsettes for sosialt press, vil ofte holdningene være avgjørende for om de sier ja eller nei til narkotika. På forebygging.no kan du lese mer om forebyggende tiltak mot narkotika. I årsrapporten om narkotikasituasjonen i EU og Norge kan du lese mer om utbredelse, holdninger og trender.
Lykke til med oppgaven!