Kjæresten min drikker. Hva kan jeg gjøre?

Jeg er sammen med en mann, som jeg vet er kjent for å drikke/feste. Men jeg tenkte at det var vel ganske så «uskyldig» da jeg ble sammen med han for 2år siden.Nå er det sånn at vi ikke er samboere,og siden jeg har barn så er det sånn at han er på «festligheter».Etter hvert har jeg forstått at disse «festlighetene» har ført til at vi ikke lenger har noe sexliv,og at han kan plutselig bli oppfarende over «filleting».Så skulle jeg bli med på festligheter,alt virket ok til jeg skulle legge meg,og han sa at han kom snart tilbake.Det tok mange timer før han var tilbake,og da var han i en slik tilstand at han ikke lenger snakka forståelig.Jeg ble både lei meg og såra over dette.Å saken ble ikke bedre da flere,antageligvis prøvde å gjøre han oppmerksom på situasjonen,for de kunne også fortelle at han var så full at d var vanskelig å forstå hva han sa.Noen lo jo,selfølgelig av hele situasjonen.Men for meg var det ikke morsomt.Jeg har sagt det til han at jeg ikke syntes noe om dette.Men han har ikke ville snakke om det.Jeg ønsker jo ikke at det skal bli sånn,og jeg forstår jo at han mest sannsynlig hadde trengt hjelp med en del ting,men hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 41 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det eneste vi vet om din situasjon, forholdet deres og hans alkoholproblem, er det du skriver. Når vi ikke vet så mye om situasjonen din med kjæresten din kan vi bare gi råd på generelt grunnlag. Du skriver at du har sagt til han at du ikke synes om hans måte å drikke på, og at han ikke vil snakke om det. Slik vi forstår det fester han også så mye at det går utover sexlivet. Vi antar det også påvirker andre sider ved forholdet. Du mener at han sannsynlig trenger hjelp og spør om hva du kan gjøre. I korthet er det sånn at hvis han ikke opplever at festing og alkoholbruk er noe problem for ham selv, er det lite du kan gjøre eller si for at han skal endre seg. Han må selv innse at det er et problem og selv ha et ønske om å gjøre noe med det hvis det skal skje noen endring.
Hvis du får han i tale kan du jo ta en bekymringssamtale med han og si noe om hva som bekymrer deg ved hans alkoholbruk. Tenk over hva det er som bekymrer deg på forhånd. Trekk gjerne fram konkrete episoder, slik som den du nevner i spørsmålet. Vanlige bekymringer kan handle om deres; helse, økonomi, omdømme, forholdet deres, jobb, alkoholavhengighet eller kanskje andre ting. Vi legger ved en mal til en bekymringssamtale som egentlig er skrevet for cannabis/hasj, men som også fungerer bra for alkohol. Les igjennom og tenk godt over hva du skal si før du starter samtalen. Hvis samtalen ender opp med at han selv mener at han har et alkoholproblem og trenger hjelp for det, må han kontakte fastlegen som kan henvise han videre. Er han usikker og ikke vil ha hjelp kan han ta en selvhjelpstest og følge ett selvhjelpsprogram på Bergensklinikkene.no.
Er det slik at han ikke vil snakke med deg om det og avviser deg kan du ikke hjelpe han. Du kan hverken tvinge han til å snakke om det eller gjøre noe med det. I en slik situasjonen er det beste du kan gjøre å tenke på deg selv. Hva slags forhold og hva slags kjæreste vil du ha? Er det greit at han fester så mye som han gjør? Savner du å ha et sexliv? Er det andre ting i forholdet du savner, men ikke får? Tenk igjennom det, sett grenser, bestem deg for hva du vil og hvordan du vil ha det. På samme måte som han står fritt til å bestemme hvordan han vil leve sitt liv, står du fritt til å bestemme over ditt. Og husk at hvis du synes synd på han og bare tenker på hva han trenger, ikke tenker på hva du trenger og  ikke stiller krav, så hjelper det han nødvendigvis ikke. Trenger du noen å snakke om forholdet er du velkommen til å ta kontakt med oss på 08588 RUStelefonen. Vi er åpne alle dager fra kl. 11-19, og fra kl. 10 på tirsdager og onsdager. Du kan også ta kontakt med Veiledningsenteret for pårørende avdeling Midt-Norge.