Neddopet?

Lurer på om dere kan svare på om jeg er blitt dopet ned. Var på en fest en kveld..er godt voksen så jeg nyter alkohol med måte. Hadde drukket to øl og et glass vin. Fikk en baileys med kaffe og etter dette er det bare et stort sort hull. Venninden min fikk meg hjem, husker abselutt ingenting. Var i fin form når jeg våknet om morgenen,men neste natt hadde jeg noen forferdelige drømmer. Dette har plaget meg veldig, og håper dere kan svare meg på om eller hva jeg har fått i meg. Venter på svar i spenning

Kvinne, 50 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi har nok ingen mulighet til å si om du har blitt neddopet eller ikke. Det eneste som kanskje kan gi deg et svar på det, er om du tar en urinprøve. Når det er sagt, er det mulig at det eventuelle rusmiddelet allerede er helt ute av kroppen din og ikke kan spores opp.
Selv om det forekommer, er det svært sjeldent at folk blir dopet ned på fest/byen. Ofte skjer det i forbindelse med at gjerningspersonen har en agenda; for eksempel ran eller voldtekt. Det er forøvrig slik at dagsform og andre faktorer påvirker hvor mye alkohol du tåler. Om du tar medisiner, kan det også være at de forsterker effekten av alkohol.
Du kan eventuelt ta kontakt med andre som var på festen og høre om de har opplevd liknende reaksjoner. Skulle dette vedvare, anbefaler vi at du snakker med noen, f.eks. din lege. Utover dette er det neppe noen nevneverdig grunn til bekymring.
Urinprøve kan du ta hos legen.