Nobligan – abstinenser og nedtrapping

Hei! Jeg også bruker nobligan retard 4-5 år, 2x om dagen 150 mg. prøver å slutte flere ganger, men jeg er så dårlig at orker ikke, også vil jobbe, hvis ikke ta medisiner så klarer ikke meg. Når ikke ta de så jeg få fryser og sveter i kroppen , kjenne at noen nåler stikke meg i huden, få vondt hode, tunge armer, beina, kan ikke neste går. vondt egentlig alt, vet ikke eller hvordan slutte, prøver ta neste dose senest som mulig men det vondt så ta jeg igjen, men ta ikke mer som skal, gruer eg til….hvordan skal jeg leve son…. vet ikke hva jeg skal gjøre hilsen

Kvinne, 45 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Nobligan er et syntetisk opioid, og slik du selv merker, er det vanedannende. Kroppen din har blitt tilvendt medisinene, og derfor har du abstinensreaksjoner når du ikke tar dem. Vi forstår godt at dette er vanskelig, abstinenser er veldig ubehagelig og vondt. Men husk at det går an å få hjelp og  hvis du trapper ned på riktig måte, vil det gå over etter få uker. Det viktige er at du får trappet ned i et tempo du klarer (sakte) – enten du vil gjøre det på egen hånd eller ved hjelp av innleggelse.
Du burde uansett begynne med å snakke med legen som skriver ut medisinene. Spør legen om enten 1) en konkret plan for nedtrapping som du kan følge på egen hånd, eller 2) du kan be om innleggelse for å få en medisinsk avrusning.