Opphengt i piller – hva gjør jeg?

Har et stort problem,er antagelig opphengt i piller.Har brukt diazepam,pluss diverse i ca 30 år.Har nu i det siste,siste 3 måneder bruk utenlanske rivertriller, 2mg,pluss noen sterkere.Har vell brukt en ca 400stk.Sliter med diverse mørke tankernu,

Mann, 55 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er et temmelig omfattende pilleforbruk du beskriver. Du nevner ikke andre medikamenter/rusmidler enn diazepam og klonazepam (klonazepam er virkestoffet i Rivotril). Disse er begge benzodiazepiner og er ganske like når det gjelder avhengighetspotensiale, bi- og skadevirkninger og de gir mer eller mindre samme type abstinenser.
Du sier du har brukt Rivotril 2 mg «pluss noen sterkere» og «diazepam, pluss diverse» uten å være spesifikk på hva «sterkere» og «diverse» betyr. Derfor svarer vi deg på bakgrunn av at det mer eller mindre bare er benzodiazepiner du bruker. Situasjonen din ville vært annerledes – og mye verre – hvis du hadde brukt f.eks. alkohol eller morfin i tillegg.
Du spør «hva gjør jeg?» Vi oppfatter dette som et uttrykk for at du har et ønske om å endre på bruken. Det er ikke sikkert det er det du ønsker, men vi tolker deg slik. Vi tror i alle fall at du vil få det bedre på alle måter om du endrer på ditt bruksmønster. Det betyr ikke nødvendigvis at du må slutte helt med diazepam og klonazepam.
Vårt hovedbudskap til deg vil være tre ting:
1. Du kan klare å slutte eller trappe ganske mye ned i løpet av få måneder, hvis du går inn for det.
2. Ditt misbruk har neppe ført til uopprettelige skader på kropp og sinn. Benzodiazepiner er ikke veldig skadelige for kroppen og den mentale helsen er ikke «ødelagt» for alltid.
3. Du bør legge en plan for kontrollert og langsom nedtrapping. Det er veldig mye lettere hvis du er villig til å ta imot hjelp.
Tenk på hvordan du vil ha det
Det kan være nyttig å forsøke å finne ut hvordan du egentlig ønsker å ha det i livet. Alle vil jo ha det bra, det er jo klart. Men hva skal til for at du får det bedre? Vi tenker at det å bruke mindre piller i alle fall vil være ett viktig skritt på veien mot en bedre hverdag. Men ikke tenk at du nå må slutte med piller for alltid og at det må skje fort. Da kan du fort bli deprimert og frustrert. Men hvis du forestiller deg at du kan bruke medikamentene slik de skal brukes, f.eks. et par om dagen, blir det mer motiverende. Tenk delmål, ikke «jeg kan aldri spise piller mer.»
Planlegg
Tenk gjennom «når er jeg klar for en endring» og «hva må jeg tilrettelegge før jeg begynner?» Det kan f.eks . være lurt å snakke med familie, partner, gode venner og andre om at du nå planlegger å trappe ned på piller og derfor trenger litt støtte i blant. Det kan være veldig oppmuntrende å ha en eller to spesielle personer som du innvier i ditt prosjekt. For de fleste vil dette være partneren eller nær familie. Det må i alle fall være en du stoler på og som ikke dømmer deg.
Gjøre noe nytt og annerledes med din tid
Tid kan være en frustrerende sak. Har man det vondt eller kjedelig, går tiden sakte. Når du trapper ned, kommer det tider som vil være vanskelige. For mange vil jo jobb være en god «tidstyv.» Men jobb er ikke hele livet. Har du en hobby, liker du å gå turer i skog og mark, fiske, jogge, gå på ski eller noen andre fysiske aktiviteter, vil det være noe du kan bruke mer tid på. Du vil ha mye igjen for å tenke på ting du kan fylle tiden med, å tenke «hva skal jeg gjøre som er nytt og annerledes?»
Delmål – ikke alt på en gang
Ikke tenk at du skal få til alt på en gang. En ting av gangen. Og bruk god tid. Har du fast resept på diazepam, ikke endre på den bruken. Begynn med klonazepam. Eksempel på delmål: La si du nå spiser 4+ mg klonazepam i døgnet (du sier du har brukt ca 400 stk på 90 døgn). Et bra delmål kan da være at du denne uka bruker som normalt, 4 mg. Neste uke går du ned til 3 mg per døgn. Uke tre går du ned til to, uke fire ned til ett mg. Uke fem 0,5 mg i døgn og uke seks 0,5 mg annenhver dag. Du endrer ikke på diazepamdosen i denne perioden. Får du til dette, har du trapet ned klonazepamen på seks uker. Du står da igjen med diazepam, og kan tenke «OK, jeg kan leve godt med litt diazepam. Jeg er fornøyd nå.» Eller du kan velge å trappe ned den også.
Hvordan kan jeg få hjelp?
For å få hjelp i det offentlige helsevesenet trenger du henvisning fra Nav eller lege. Det vanligste er at man snakker med fastlegen sin om dette. Du går da til legen og sier «jeg har et ønske p, å trappe ned piller, ev. slutte med piller. Men jeg tror jeg trenger litt hjelp.» Legen kan da komme med ulike forslag som dere kan diskutere sammen. Du får kanskje tilbud om et opphold på avrusningsstasjon. Vi ville anbefale deg å ta imot det tilbudet. Vil du ikke det, kan du også sette opp en plan for nedtrapping med legen. Du kan godt vise henne/ham det vi har skrevet.
Hva skjer hvis jeg ber om hjelp?
Når du og legen er blitt enige om et passende tilbud, skriver hun/han en søknad/henvisning til en vurderingsinstans (f.eks. Bergensklinikkene) som vurderer søknaden. Deretter får du innkalling. Viktige punkter:
• Vær ærlig. Fortell om omfanget av bruken uten å pynte på eller underrapportere. Hvis du skal få tilbud om riktig type nedtrapping og behandling, trenger helsepersonellet riktig informasjon.
• Slik vi forstår deg, handler du klonazepam illegalt. Dette er ikke et tema for legen og helsevesenet. De blåser i om det er illegalt eller ikke.
• Derimot kan du risikere at førerkortet ditt blir inndratt over en periode. Dette har å gjøre med helsekrav til førerkort. Det er krav til helsetilstand for å ha lappen, og i prinsippet er det slik at om du misbruker medikamenter eller andre ting, fyller du ikke helsekravene. Hvorvidt – og ev. hvor lenge – førerkortet blir inndratt er basert på skjønn. Det er en vurderingssak, og ikke automatisk inndragelse. Men det er viktig at du er oppmerksom på dette.
Vi håper du har fått noen nyttige tips omkring din situasjon og vi anbefaler deg å fortsette kontakten med oss hvis du ikke ønsker å innvolvere legen eller andre.