Samboer ruser seg?

Hei,jeg tror samboeren min ruser seg. Han har en diagnose som paranoid schizofrene og har vært rusmisbrukere før. Jeg tror han røyker hasj og ruser seg på piller. Han selv benekter det når jeg spør. Hvordan skal jeg gå frem og finne ut av dette? Han har også en datter på 13. Hva burde jeg gjøre?

Kvinne, 38 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Hvis din samboer både har en paranoid schizofren diagnose, og har vært rusmisbruker tidligere, bør han være meget forsiktig med å bruke rusmidler overhodet. Når han har en datter på 13 år, bør han i alle fall ikke ruse seg når han er sammen med henne.
Hvis han benekter bruken, er det lite du kan gjøre for å tvinge ham til å erkjenne det eller få han til å slutte. Han må ville det selv. Men, du kan sette grenser for hva du aksepterer. Og du trenger noe konkret – enten dokumentasjon på at han ikke ruser seg eller gjør noe for å slutte – fordi du ikke stoler på ham. Derfor er det viktig at du bestemmer deg for hva du (ikke) kan leve med. Og hva du skal gjøre hvis han ikke vil slutte (eller ikke dokumenterer at han er ren). Du kan bruke det vi skriver, tenke på det og f.eks. gi ham to uker på å tenke seg om og komme tilbake til med noe konkret. Det kan være urinprøver eller rushjelp om han trenger det. Snakk med legen din og/eller oss om det. Hvis du opplever at situasjonen blir uholdbar for deg, bør du si det til ham og vurdere om du skal ta en pause eller avslutte forholdet.
De eneste som kan «tvinge» ham til å gjøre en endring er barnevernet. Om du ikke kommer noen vei, kan du vurdere å sende dem bekymringsmeldinger – de er forpliktet til å følge dem opp. Det er lurt å tenke gjennom eventuelle konsekvenser av å gjøre dette. Husk at det tyngste hensynet er at datteren har det bra. Hun må ikke bli et middel til å tvinge ham. Fører hans rusbruk til alvorlig omsorgssvikt, bør barnevern kontaktes.
Du kan også informere samboeren din om at hvis fastlegen får vite at han bruker av illegale stoffer, mister han sannsynligvis retten til å ha førerkort for en lengre periode. Han må da søke dispensasjon og dokumentere rusfrihet, i ett eller flere år fremover.
Når det gjelder tegn og symptomer på bruk av hasj, finner du informasjon om dette på våre nettsider, i artikkelen tegn og symptomer på rusmiddelbruk. Fra side 23 er det en omtale av hasj (cannabis er overskriften).
Her er utdrag fra artikkelen med de viktigste tegn og symptomer på hasjbruk
• Cannabis gir både dempende og hallusinogene symptomer. Han kan bli mer sløv/innadvendt og få noe endret virkelighetsoppfatning.
• Konsentrasjonsevne og korttidsminne blir dårligere, og tidsoppfatningen forstyrres.
• Vanskeligheter med å utføre oppgaver som består av flere trinn, og også vansker med utføre flere oppgaver samtidig. Ved bilkjøring kan det skje at man konsentrerer seg om kjøringen, men f.eks. overser rødt lys eller stoppskilt. Man er ellers fullt bevisst disse forhold og har som oftest en tendens til å kjøre saktere.
• Ekte hallusinasjoner, eller sansebedrag som oppfattes som reelle uten å være det, kan forekomme ved høye doser over lang tid.
• Aggresjon er sjelden.
• Øket hjertefrekvens og redusert blodtrykk er vanlige fysiske tegn.
• Utvidelse av blodkarene kan gi seg til kjenne ved røde øyne.
• Munntørrhet og søthunger er vanlige symptomer.