Vannpipe med eplesmak

hei jeg lurer på om de er lov og ta med sån der eple smak som du har i vannpipa til norge ❓ og er de stor kjangs for og bli stoppet på flyet❓

Gutt, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette er litt utenfor vårt kompetanseområde, men vi kan sitere Røyketelefonen, som har svart på et lignende spørsmål:
Vannpipetobakk med nikotin er ansett som et nytt tobakksprodukt i Norge og er derfor forbudt å importere og selge her i landet. Dette følger av forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter. Vannpipetobakk som ikke inneholder tobakk eller nikotin, slik som f eks kun frukt-/urteblandinger, vil ikke være omfattet av forbudet.
Om det er stor sjans for å bli stoppet på flyet, kan ikke vi svare på. Det er mye sikkerhet på flyplasser, så generelt sett er det en risiko for å bli stoppet om man forsøker å ta med seg ulovlige ting.