Datter med rusproblem

Jeg har en datter på 20 som ruser seg og støtteapparatet rundt henne fungerer ikke. Hun trenger avrusning og behandling. Hva kan jeg som mor gjøre for å bli hørt og tatt på alvor slik at vi får hjelp til å få henne bort fra gata og rusen. Kan jeg kreve henne tvangsinnlagt?

Kvinne, 41 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du skriver at datteren din ruser seg og at støtteapparatet ikke fungerer, du lurer på om du kan kreve henne tvangsinnlagt. Du skriver ganske kort, så vi vet ikke så mye om din datters situasjon. Din datter har rettigheter til behandling, men det forutsetter trolig at hun vil det selv. Det er mulighet for tvang i noen tilfeller, men det skal mye til. Har din datter et omfattende og langvarig misbruk av tunge stoffer, og det har vært forsøkt gjentatte behandlinger uten å lykkes, da er det åpning for tvang i noen tilfeller. Dette er prosess som tar tid, og for å sette en slik prosess i gang, kan du kontakte kommunehelsetjenesten i din kommune med en bekymringsmelding. De plikter å ta stilling til den.
Som pårørende er du i en fortvilet situasjon fordi du opplever at din datter ikke har det bra og mener hun ikke får den hjelp hun trenger.  Men, noen ganger er det også slik at den som får tilbud om hjelp ikke er motivert for å ta imot hjelpen. Skal hun ha nytte av den hjelpen hun får tilbud om må hun være motivert, og ønske en endring. Vi vet som sagt ikke hvordan situasjonen er med din datter, om hun har fått gode tilbud eller ei, eller om hun ikke har klart behandlingen, eller om hun er motivert for det. Siden hun er 20 år har hun både krav på utredning og hjelp raskere enn de som er eldre. I 2008 ble det innført en ny ventetidsgaranti for barn og unge under 23 år med rus og/eller psykiske lidelser. Garantien er forankret i lov om Pasient- og brukerrettigheter, og står beskrevet under §2-1b. De som faller innenfor denne gruppen er garantert at det skal foretas en spesialistvurdering innen 10 dager og helsehjelp innen maks 65 dager. Hvis du mener at datteren din ikke får den hjelpen hun trenger kan hun kontakte fastlegen og henvise til garantien som gjelder for henne.
Tvangsinnleggelse på grunnlag av psykisk sykdom
Når det gjelder krav om tvangsinnleggelse på grunnlag av psykisk sykdom er kravene for at det skal iverksettes beskrevet i loven om psykisk helse § 3.2 og § 3.3. Der står det som følger; «Forutsetningen for tvangsinnleggelse er at pasienten har, eller at man mistenker at pasienten har, en psykose eller en avvikstilstand der funksjonssvikten er like stor som ved psykose, og innleggelse er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller at det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær fremtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller». «At pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse». Vår erfaring er at noen rusavhengige blir tvangsinnlagt for ett døgn eller to, og ofte som følge av psykoser. Når psykosen har roet seg,  blir de utredet og blir gjerne skrevet ut.
Tvungen behandling av rusbruk
Tvungen behandling av rusbruk kan iverksettes ihht Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. I §10-1 i loven står det som følger «Kommunene skal ved melding fra pårørende om omfattende rusmiddelmisbruk foreta de nødvendige undersøkelser i saken, og vurdere om det skal fremmes sak…». Under §10-2 i samme loven står det «Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak».