Ettervirkninger av ecstasybruk

Hei, jeg har et spørsmål. Jeg er en jente som prøvde extacy for første gang denne helgen, som jeg lenge har hatt lyst til å prøve. Jeg har tidligere røykt hasj. Jeg syntes det var helt ok, men det jeg lurer litt mer på er ettervirkningene? Jeg har det siste døgnet hatt rykninger, angst og hallusinerer og jeg ser ansikter, noe som er veldig ubehagelig. Jeg har studert litt på nett om dette men finner ingen svar da dette skjer vanligvis etter man har brukt extacy over lengre tid. Er dette noe jeg burde bekymre meg for? Jeg sliter til vanlig meg angst og depresjon,.. jeg tror jeg har ADHD Men jeg tørr ikke å sjekke om jeg har det. Min mor, far, søster og bror har også ADHD så derfor jeg tror jeg og har det. Visst ikke dette gir seg snart så vet ikke jeg hva jeg skal gjøre, da jeg bor alene i leilighet og er ikke noe kjekt. Kanskje jeg ikke skulle vert alene denne perioden? Takk for svar! Mvh [NN]
Kvinne fra Hordaland

RUStelefonen svarer:
Du har skrevet at du er ni år gammel. Vi har litt vanskelig for å tro det, ut fra alt det andre du har skrevet (det er ikke så mange 9-åringer som bor alene i leilighet).
Du forteller at du har brukt ecstasy én gang og at du nå har fått en del temmelig sterke og ubehagelige reaksjoner. Som du selv påpeker, slike ettervirkninger er vanligst for de som har brukt det mye over tid. Men noen – som du – kan få det etter kun én gangs bruk. Dette er ikke veldig vanlig, men det forekommer. Hva betyr det for deg? Sannsynligvis betyr det at du er mer utsatt og sårbar for psykiske lidelser enn resten av befolkningen. Dette er noe du bør ta hensyn til. Du burde egentlig være veldig forsiktig med rusmidler i det hele tatt. Og spesielt forsiktig burde du være når det kommer til rusmidler med hallusinogene virkninger – slik som ecstasy og hasj.
Bør du være bekymret? Vel, i de fleste tilfeller er dette noe som går raskt over av seg selv. Men, som vi har sagt litt om, du er nok i kategorien sårbar og bør derfor være mer forsiktig enn andre. Hvis du ikke fortsetter med rus, vil du på alle måter bli bedre. Hvor bekymret du bør være, avhenger av hva du selv velger å gjøre fremover. Velger du å ikke bruke noe, finne noen å snakke med og ta imot den hjelpen du kan få, da trenger du ikke være veldig bekymret. Velger du derimot å fortsette med rus, bør du være mer bekymret fordi risikoen er ganske stor for deg. Dette er et valg bare du kan ta.
Du sier du ikke tør å sjekke om du har ADHD. Det må du nesten bestemme selv om du skal sjekke eller ikke. Har du ADHD og ikke gjør noe med det, kan det føre til store problemer for deg. Vi har ofte kontakt med folk som har ADHD og sliter veldig med rus og psykiske utfordringer. Hvorfor? Jo, fordi de enten ikke har fått hjelp eller har fått feil type hjelp for sin ADHD-lidelse. Det er ditt liv og din helse.
Vi vet ikke hvor gammel du er, men her er noen steder du kan henvende deg for å få hjelp og støtte: