Magesår og Elvanse

Hei. Jeg har ADHD og har startet opp med Elvanse nylig. Lav dose 30 mg.
Kort fortalt begynte jeg å merke litt til start på magesår den dagen jeg fikk medisinene for første gang, hadde hvert en stressende uke, og jeg hadde drukket en del kaffe den dagen.
Normalt klarer jeg å få det i sjakk igjen med nexium, men denne gangen har jeg ikke klart det.
Magesåret har blitt værre, og i dag fikk jeg langt mer bivirkninger en normalt. Press i hodet, og øynene, og vondt i hjertet/brystet, og kjente at det var dårlig metning av oxygen i blodet med at jeg ble rar rundt leppene, og prikking i hender. Og veldig kortpustet, i slik grad at jeg slet med å snakke, og veldig sliten.
Kan denne reaksjonen skyldes magesår?
Tenker jo at det kan tases opp for mye medisin i blodet ved å ha et sår i magen. Startet opp med 30 mg for 6 dager siden.
Har forøvrig kjempefin virkning på ADHD med denne medisinen, men mistenker at jeg bør slutte frem til jeg har fått magesåret i orden igjen.. Reiser til fastlege i morgen, og ringer poliklinikken ang dette, men er litt urolig akkurat nå.

Kvinne, 38 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette bør du egentlig snakke med foreskrivende lege om. Vi er ikke helsepersonell, og dette er heller ikke en akuttjeneste.
Medikamentet du nevner er jo en amfetaminvariant, og temmelig potente saker. Generelt er det ikke uvanlig at brukere av amfetamin får magesår. Men da snakker vi om amfetaminpulver/narkotika og ikke et legemiddel. Spør legen om dette er aktuelt i ditt tilfelle, og om det er noe du kan gjøre for å forebygge det. Når du sier at du har «dårlig metning av oxygen i blodet, rar rundt leppene, og prikking i hender», kan det hende dette er forårsaket av vasokonstriksjon, som også er en vanlig bivirkning av amfetaminpreparater.
Vi håper du får den hjelpen du trenger av lege og poliklinikken. Vi anbefaler deg også å lese pakningsvedlegget på Elvanse. Når du leser listen over bivirkninger der, vil du trolig kjenne igjen en god del av det du nevner.