Blodprøver og rusmidler

Litt om meg selv, jeg er i LAR og går på metadon, og tar jevnlig prøver. (blodprøve en gang i måneden, som de sender inn til analyse) jeg var veldig uheldig for litt siden og sprakk, på heroin og amfetamin. siden jeg er i LAR og aldri før har hatt positive/urene prøver, samt at konsekvensene kan være store for meg hvis de finner noe, så er jeg veldig bekymret nå.. jeg rusa meg i nesten 2 dager i strekk. Jeg var tvungen til å avgi blodprøve ca 8.5 – 9 døgn etter at jeg injeserte siste dosen. Mitt spørsmål er da, hva er sannsynligheten for at de blir å finne noe i blodet mitt? og eventuelt hvor lenge kan det maksimum finnes i blodet mitt? jeg har hørt at det tar lengre tid for at rusmidler går ut av kroppen når man går på metadon, stemmer dette? jeg lurer også på om hvor stor forskjellen er i forhold til påvisningstid i blod og urin? hvis stoffet vises i urinen vil det da også vises i blodet, eller omvendt?
(jeg er forresten 99kg og 170cm høy hvis dette har noe å si..)
på forhånd takk!

Kvinne, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du spør om hvor lenge heroin og amfetamin kan påvises ved en urin- eller blodprøve. Svaret på dette kommer an på en rekke faktorer – først og fremst hvilken mengde det er snakk om (du skriver at du har ruset deg nesten to dager i strekk, men ikke hvilken mengde som er inntatt). Generelt vil et enkeltinntak av heroin (eller mer presis 6-monoacetylmorfin, som er et aktivt nedbrytningsprodukt fra inntatt heroin) kunne påvises i noen timer etter inntak ved en blodprøve, og inntil et halvt døgn ved en urinprøve. Generelt vil et enkeltinntak av amfetamin kunne påvises i 1-2 døgn etter inntak ved en blodprøve, og mellom 2-10 døgn ved en urinprøve, alt ettersom inntatt mengde, din forbrenning o.l.
Du spør også om det tar lenger tid for at rusmidler går ut av kroppen når man går på Metadon. Forskningen gir ingen entydige svar på dette, men det er tvilsomt at dette har noen nevneverdig betydning (vi har tidligere vært i kontakt med flere laboratorier i forbindelse med et lignende spørsmål).
For øvrig bør du være oppmerksom på at metadon, lik heroin, er en full-agonist, dvs. at den har «full» virkning på opioidreseptorene i hjernen. Dette betyr at det foreligger en reell fare for overdose i kombinasjon med andre opioider – vær forsiktig!